Koncertek

Új utak Beethovenhez 1. - Kamaraest<br>New Ways to Beethoven 1. – Chamber Music Night” />
                                    </div>
                <h2 class=Új utak Beethovenhez 1. – Kamaraest
New Ways to Beethoven 1. – Chamber Music Night

2018. május 3.

19:00




Beethoven: F-dúr szonáta zongorára és csellóra, Op. 5, No. 1

I. Adagio sostenuto – Allegro / II . Allegro vivace

Dolfin Balázs (cselló), Szilasi Dávid (zongora)


Beethoven: F-dúr „Tavaszi” szonáta hegedűre és zongorára, Op. 24

I. Allegro / II . Adagio molto espressivo / III . Scherzo / IV . Rondo

Kapor Andrej (hegedű), Radnóti Róza (zongora)

– szünet –

Beethoven: A-dúr szonáta hegedűre és zongorára, Op. 12, No. 2

I. Allegro vivace / II . Andante piú tosto allegretto / III . Allegro piacevole

Kapor Andrej (hegedű), Radnóti Róza (zongora)

Beethoven: G-dúr vonóstrió, Op. 9, No. 1

I. Adagio – Allegro con brio / II . Adagio ma non tanto e cantabile / III . Scherzo. Allegro / IV . Presto

Kapor Andrej (hegedű), Kurgyis András (brácsa), Baranyai Barnabás (cselló)


Beethoven: Sonata for Piano and Cello in F Major, Op. 5, No. 1

I. Adagio sostenuto – Allegro / II . Allegro vivace

Balázs Dolfin (cello) and Dávid Szilasi (piano)


Beethoven: Sonata for Violin and Piano in F Major (“Spring”), Op. 24

I. Allegro / II . Adagio molto espressivo / III . Scherzo / IV . Rondo

Andrej Kapor (violin) and Róza Radnóti (piano)

– interval –

Beethoven: Sonata for Violin and Piano in A Major, Op. 12, No. 2

I. Allegro vivace / II . Andante piú tosto allegretto / III . Allegro piacevole

Andrej Kapor (violin) and Róza Radnóti (piano)

Beethoven: String Trio in G major, Op. 9, No. 1

I. Adagio – Allegro con brio / II . Adagio ma non tanto e cantabile / III . Scherzo. Allegro / IV . Presto

Andrej Kapor (violin), András Kurgyis (viola) and Barnabás Baranyai (cello)





Új utak Beethovenhez címmel a fiatal kamarazenész-generáció kiváló tagjai adnak koncertet a Budavári Városházán. A különlegesen szép helyszín lehetőséget biztosít arra, hogy közelebb kerüljünk a 19. századi zenés összejövetelek világához és testközelből tapasztaljuk meg Beethoven kamarazenéjének rendkívüli erejét.

A nyitó műsorszámként felcsendülő F-dúr cselló-zongora szonáta az egyik első olyan kompozíció, amely már nem csak kísérő szerepet szán a csellónak és a billentyűs hangszernek, hanem mindkettőt egyenrangú partnerként kezeli. A hangszeres kihívásokon túl a darabra végig jellemző az érzelmekkel telített atmoszféra valamint a hatásos hangulatbeli és harmóniai kontrasztok is.

A hegedűre és zongorára írt F-dúr szonáta feltehetőleg a nyitó Allegro-téma frissességére utalva kaphatta a kortársaktól a „tavaszi” jelzőt. Szerethető líraiságának és közvetlen hangjának köszönhetően máig a szerző legnépszerűbb kamaraműveinek egyike.
Az opus 12-es sorozat A-dúr hegedű-zongora szonátája bizonyítja, hogy Beethoven nem csak a zongorához, de a hegedűhöz is kiválóan értett és kitűnő érzékkel ki tudta használni a hegedű kifejezésbeli és technikai lehetőségeit. Az A-dúr szonátát szellemes fordulatai, megkapó dallamai és a két hangszer változatos, élénk kölcsönhatása teszi különösen élvezetessé.

Az opus 9-es sorozat három eltérő hangulatú és karakterű vonóstriót foglal magában, amelyek egyfajta előtanulmányokként is szolgálhattak a szerzőnek későbbi vonósnégyesei komponálásához. A sorozat első darabjaként napvilágot látott G-dúr trió egyszerre lírai, örömteli és káprázatos zene, amely nem nélkülözi az izgalmas hangszerelésbeli és harmóniai fordulatokat sem.



The concert titled New ways to Beethoven is an opportunity to listen to chamber music performed by excellent musicians of the young generation. The special venue at the District Mayor’s Office in Buda Castle evokes the atmosphere of 19th century musical salons and enables the audience to experience the extraordinary power of Beethoven’s chamber music in an intimate setting.

The concert is opened with Sonata for Piano and Cello in F Major, one of the first compositions in which cello and piano no longer have the role of mere accompaniment but are treated as solo instruments in their own right. Besides the technical demands imposed on both instrumental musicians, the work is characterised by emotional charge as well as striking contrasts in harmony and mood.

The Sonata for Violin and Piano in F Major was presumably named “Spring” Sonata by the contemporaries due to the freshness of the theme in the Allegro movement. Its charming lyricism and spontaneity continue to make it one of Beethoven’s most popular chamber music works.
The Sonata for Violin and Piano in A Major from the Opus 12 series is a clear proof of Beethoven’s competence as an instrumental musician. He did not only master the piano but could also exploit the technical and expressional qualities of the violin to the fullest. The attractiveness of the Sonata in A major also lies in its witty turns, impressive melodies and the vivid interaction between the two instruments.

The three trios in the Opus 9 series all bear distinct characters and most probably served as preliminary studies to the upcoming composition of Beethoven’s string quartets. The first trio of the three, composed in G major, is lyrical, vigorous and radiant at the same time. It contains several instances of unexpected arrangements and exciting harmonies.

Helyszín

Budavári Városháza, Kapisztrán tér 1.
Budapest, -, 1014