Koncertek

Új utak Beethovenhez 2. - Beethoven, Bach, Debussy<br>New Ways to Beethoven 2. – Chamber Music Night” />
                                    </div>
                <h2 class=Új utak Beethovenhez 2. – Beethoven, Bach, Debussy
New Ways to Beethoven 2. – Chamber Music Night

2018. május 6.

19:30




J.S. Bach: g-moll Adagio és Fúga, BWV 1001
I. Adagio / II . Fúga


Beethoven: Esz-dúr szonáta hegedűre és zongorára, Op. 12, No. 3
I. Allegro con spirito / II . Adagio con molt’espressione / III . Rondo

Debussy: Szonáta hegedűre és zongorára
I.Allegro vivo / II . Intermède: Fantastique et léger / III . Finale: Très animé

Varga Oszkár (hegedű), Dani Imre (zongora)

– szünet –

J. S. Bach: Esz-dúr prelúdium és fúga
I. Prelúdium, II . Fúga

Beethoven: C-dúr vonósnégyes, Op. 59, No. 3
I. Andante con moto. Allegro vivace / II . Andante con moto quasi allegretto / III . Menuetto / IV . Allegro molto

Kruppa Kvartett – Kruppa Bálint, Osztrosits Éva (hegedű), Kurgyis András (brácsa), Baranyai Barnabás (cselló)


J.S. Bach: Adagio and Fugue in G Minor, BWV 1001
I. Adagio / II . Fugue

Beethoven: Sonata for Violin and Piano in E♭Major, Op. 12, No. 3
I. Allegro con spirito / II . Adagio con molt’espressione / III . Rondo

Debussy: Sonata for Violin and Piano
I.Allegro vivo / II . Intermède: Fantastique et léger / III . Finale: Très animé

with Oszkár Varga (hegedű) and Imre Dani (piano)

– interval –

J. S. Bach: Prelude and Fugue in E♭ Major
I. Prelude, II . Fugue

Beethoven: String Quartet in C Major, Op. 59, No. 3
I. Andante con moto. Allegro vivace / II . Andante con moto quasi allegretto / III . Menuetto / IV . Allegro molto

with the Kruppa Kvartett – Bálint Kruppa, Éva Osztrosits (violin), András Kurgyis (viola), Barnabás Baranyai (cello)





Az Új utak Beethovenhez koncert, amely Bach és Debussy zenéjén keresztül helyezi új megvilágításba a szerző műveit, hat kiváló fiatal kamarazenész együttműködésében valósul meg.

Bach szonátái a szóló hegedűművek archetípusát képviselik – közülük ma az első, g-moll szonáta Adagio és Fúga tételei szólalnak meg. A Bachra jellemző tökéletes egység, letisztult komplexitás és az energiák egyensúlya uralkodik ezekben a zenékben, amelyek nemcsak az előadótól, de a hallgatótól is koncentrációt igényelnek.
Magasztosság, erő és nemesség hatja át Beethoven Esz-dúr hegedű-zongora szonátáját, amely 1798-ban látott napvilágot. A mű dedikáltja Antonio Salieri, a kor meghatározó zeneszerzője, karmestere és tanára, aki magának Beethovennek is adott zeneszerzésórákat.

Debussy hegedű-zongora szonátája nem sokkal a szerző halála előtt született, bemutatója egyben Debussy utolsó nyilvános fellépése is volt. A melankolikus nosztalgiával telített mű három tételében eljutunk – Kocsis Zoltán szavaira utalva – a párhuzamos világok közötti gyermeki kalandozástól a zeneszerző saját szenvedéséről komponált „minidrámán” keresztül „egy téren és időn átívelő utazásig, amely sokkal nagyobb sebességgel zajlik, mint amire az emberiség jelenleg képes”.

A koncert második felében Bach Esz-dúr prelúdium és fúgáját követően Beethoven C-dúr vonósnégyeséé lesz a főszerep, amelyet a szerző Andrej Razumovszkij gróf, Bécs orosz nagykövete számára komponált. Ő volt Beethoven egyik legfontosabb támogatója egészen addig, míg egy tűzvész 1814-ben el nem pusztította vagyonának számottevő részét és ő tartotta fenn azt a nívós vonósnégyest is, amely Ignaz Schuppanzigh irányításával rendszeresen mutatott be a szerző műhelyében készült műveket, köztük ezt a kvartettet is.


The concert titled New Ways to Beethoven is performed by six excellent young chamber musicians and aims to provide new approach to the composer through music by Bach and Debussy.

Bach’s solo sonatas represent the archetype of solo violin compositions. At this concert we can hear the Adagio and Fugue movements of Solo Sonata No. 1 in G Minor. This music illustrates the perfect wholeness, sleek complexity and balance of energies so characteristic of Bach, at the same time it demands concentration of both performer and listener.

Beethoven’s Sonata for Violin and Piano in E♭ Major, a work evoking feelings of majesty, energy and nobleness, was composed in 1789. It is dedicated to Antonio Salieri, a pivotal composer, conductor and teacher of the age, who also counted Beethoven among his pupils.

Debussy composed his sonata for violin and piano shortly before his death; the première of this composition was to be his final public performance. The three movements of the work are imbued with melancholic nostalgia and take the listener, to refer to a description by Hungarian conductor Zoltán Kocsis, from childlike wanderings in parallel worlds through a “miniature drama” of the artist’s own suffering to a “journey out of space and time at a speed far beyond that of which humankind is currently capable.”

The second half of the concert comprises Bach’s Prelude and Fugue in E♭ Major, followed by Beethoven’s String Quartet in C Major, composed for Count Andrey Razumovsky, Ambassador of Russia to Vienna. Razumovsky was one of Beethoven’s most important patrons before a fire destroyed a significant part of his riches in 1814, and he also sponsored the string quartet ensemble that was led by Ignaz Schuppanzigh and regularly premiered Beethoven’s compositions, including this piece.

Helyszín

Budavári Városháza, Kapisztrán tér 1.
Budapest, 1014