Koncertek

Nyitóhangverseny<br>Opening Concert

Nyitóhangverseny
Opening Concert

2018. május 1. 19:30
Helyek száma:


Purcell Kórus és Orfeo ZenekarVezényel: Vashegyi György. Beethoven: C-dúr „kismartoni” mise, Op. 86
Purcell Choir and Orfeo OrchestraConducted by György Vashegyi Beethoven: Mass in C Major, Op. 86

„De kedves Beethoven, mit művelt már megint?” Ezekkel a nem túl kedves szavakkal fogadta a megrendelő Beethoven C-dúr miséjét. Esterházy Miklós felesége névnapjára rendelte a művet, melyet 1807. szeptember 13-án mutattak be Kismartonban. Esterházy Miklós mentségére szóljon, hogy Haydn miséit tekintette etalonnak, amelyekhez képest Beethoven megközelítése elsőre talán túl radikálisnak hathatott számára. Bár Beethoven zenéjének vokális ihletettségében, kifejezőerejében és tiszta szerkezetében számtalan olyan vonást fedezhetünk fel, amelyek már Haydntól sem voltak idegenek, Beethoven valóban újító volt ebben a műfajban is. Az öt hagyományos misetételt (Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Agnus Dei) olyan összetartozó egységekként komponálta meg, amelyek közt a tematikus-motivikai rokonságok elképesztő gazdagságú zenei kapcsolatrendszert teremtenek. A C-dúr mise jelentőségét tekintve a zenetörténet a későbbiekben kétségkívül Beethoven pártjára állt Esterházy Miklóssal szemben. Mai hallgatóként is csak egyetérthetünk azzal, amit a szerző a művet megjelentető Breitkopf & Härtel kiadónak írt egy levélben: „Azt hiszem, úgy kezeltem benne a szöveget, ahogyan még kevesen”. A C-dúr misét megszólaltató Orfeo Zenekar és Purcell Kórus a régizenei kompozíciók legkiválóbb autentikus előadói közé tartoznak Magyarországon. Az alapításuk óta eltelt közel 30 év alatt az együttesek Vashegyi György vezetésével nemcsak a hazai koncertéletnek váltak meghatározó részévé, hanem a nemzetközi porondon is az egyik legsikeresebb hazai szimfonikus zenekarként jegyzik őket. 1998 óta több világpremier-lemezfelvételt is készítettek – többek között Charpentier, Michael Haydn, Istvánffy, Kraus, Lickl, Manna és Tartini műveiből.
\"But, my dear Beethoven, what is that you have done again?\" This is how Prince Nicholas Esterházy reacted upon hearing Beethoven’s Mass in C major for the first time. The piece was commissioned by the Prince for the nameday of his wife and premiered on 13 September 1807 in Eisenstadt. In fairness to Nikolaus Esterházy, his harsh words were probably prompted by his familiarity with masses composed by Haydn. Measured against them, Beethoven’s approach might have seemed too radical indeed. Although the vocal inspiration, expressivity and clear structure of Beethoven’s music contain several elements also present in Haydn’s compositions, it is true that Beethoven broke new ground in this genre as well. He composed the five traditional parts of the mass (Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus and Agnus Dei) to form a unified whole by creating a rich interconnectedness of musical themes and motifs. Regarding the importance of the Mass in C major, posterity indubitably proved Beethoven right. Listening to the piece today, we cannot but agree with Beethoven’s own assessment written to the publisher, Breitkopf & Härtel: “I believe I have treated the text in a manner it had not been treated before.” Beethoven’s Mass in C Major is performed by Orfeo Orchestra and Purcell Choir, one of the most excellent and authentic interpreters of Early Music in Hungary. Since the establishment of the two ensembles by György Vashegyi almost 30 years ago, they have not only made a significant impact on concert life in Hungary but also gained international fame as one of the most successful Hungarian symphonic orchestras. Since 1998 they have made a number of premiere recordings including music by Charpentier, Michael Haydn, Istvánffy, Kraus, Lickl, Manna and Tartini.

Beethoven Zeneszerzőverseny Gála<br>Gala Concert of the Beethoven Composers Contest

Beethoven Zeneszerzőverseny Gála
Gala Concert of the Beethoven Composers Contest

2018. május 2. 19:30
Helyek száma:


Beethoven: An die ferne Geliebte, Op. 98 – dalciklus 1. Auf dem Hügel sitz ich spähend 2. Wo die Berge so blau 3. Leichte Segler in den Höhen 4. Diese Wolken in den Höhen 5. Es kehret der Maien, es blühet die Au 6. Nimm sie hin denn, diese Lieder Előadja: Szutrély Katalin (ének) – Balog József (zongora) – szünet – A díjazott művek bemutatója Balogh Máté: Játék Ott Rezső: An die verstorbenen Verliebten (Az elhunyt szerelmeseknek) Oláh Patrik Gergő: Meine Qual (Az én kínom – An die ferne Geliebte parafrázis) Leszkovszi Albin: Fantázia-változatok egy Beethoven-dalra (Auf dem Hügel sitz ich spähend) Közreműködik: Balog József (zongora), Rácz József (hegedű), Szűcs Boglárka (brácsa), Zétényi Tamás (cselló)
Beethoven: An die ferne Geliebte, Op. 98 – song cycle 1. Auf dem Hügel sitz ich spähend 2. Wo die Berge so blau 3. Leichte Segler in den Höhen 4. Diese Wolken in den Höhen 5. Es kehret der Maien, es blühet die Au 6. Nimm sie hin denn, diese Lieder With Katalin Szutrély (soprano) and József Balog (piano) – interval – Première of the award-winning compositions Máté Balogh: Play Rezső Ott: An die verstorbenen Verliebten (To the Deceased Lovers) Patrik Gergő Oláh: Meine Qual (My Anguish – Paraphrase of An die ferne Geliebte) Albin Leszkovszi: Fantasy Variations on a Song by Beethoven (Auf dem Hügel sitz ich spähend) With József Balog (piano), József Rácz (violin), Boglárka Szűcs (viola) and Tamás Zétényi (cello)

A Beethoven Budán Fesztivál zeneszerzőversenyére Beethoven: An die ferne Geliebte (A távoli kedveshez) című dalciklusának egy témájára írt variációjával vagy parafrázisával jelentkezhettek a pályázók. A feltétel olyan önálló, korábban elő nem adott zenemű benyújtása volt, amely zongorán, valamint egy vagy több vonós hangszeren előadható. A hattagú zsűri a beérkezett 30 pályázatból végül megosztott első helyet ítélt Ott Rezsőnek és Oláh Patrik Gergőnek. A második díjat Balogh Máté kapta, a harmadik helyen pedig Leszkovszki Albin végzett. A versenyműveket ihlető Beethoven-kompozíció a szerző egyetlen dalciklusa, szövegét egy fiatal orvos, Alois Isidor Jeitteles írta. A ciklus darabjai nem egyszerűen követik egymást, de szoros egységet is alkotnak témájukkal, és zenei anyagukat tekintve is. Az utolsó dal visszaidézi az első hangjait – így zárul be és válik egésszé a ciklus szimbolikusan is. A koncert első felében a kiváló szoprán, Szutrély Katalin és napjaink egyik legtehetségesebb zongoristája, az idén Liszt-díjjal kitüntetett Balog József tolmácsolják a dalokat a hallgatóságnak. A szünet után hangzanak el a díjazott pályaművek. Balogh Máté gyermeki rácsodálkozás ihlette kompozíciójában játékként tekintett a Beethoven-témára, amelyet indulóvá, korállá, örökmozgóvá, recitativóvá, scherzóvá és táncokká formált. Ott Rezső fantázia jellegű parafrázisával az eredeti dalciklust megrendelő Lobkowitz herceg és fiatalon elhunyt felesége szerelmének kíván emléket állítani. A legfiatalabb díjazott, Oláh Patrik Gergő darabja egy tragikus végű kapcsolatot és az ahhoz vezető érzelmi szélsőségeket (szerelem, melankólia, düh, halálvágy) dolgozza fel variációk formájában. Erre és a variációk alapjául szolgáló témáját tartalmazó dalra utal a Meine Qual cím. Leszkovszki Albin darabja kis fantáziák sorozatából áll, amelyek azonban egybefüggően is fantáziát alkotnak. Az egység a variációs forma bizonyos eszközeinek felhasználásával, ám a műfaji korlátok szabad tágításával, a Beethoven Budán Fesztivál klasszikus és jazz vonulatának ötvözésével jön létre.
The Beethoven in Buda Festival announced a call for compositions that are variations or paraphrases of a theme in Beethoven’s cycle An die ferne Geliebte (To the Distant Beloved). Contestants were to submit an individual, previously not performed musical composition for piano and one or more string instruments. Out of the 30 entries received, four were selected by the six-member jury. The first prize was split between Rezső Ott and Patrik Gergő Oláh, Máté Balogh came second and Albin Leszkovszki was awarded the third prize. An die ferne Geliebte is the only song cycle composed by Beethoven; its text was written by a young doctor, Alois Isidor Jeitteles. The individual songs in the cycle do not only follow each other in a successive order but are closely related in terms of theme and musical expression alike. The last song refers back to the melodies of the first, symbolically closing the cycle and creating a unified whole. In the first half of the concert the songs are interpreted by the excellent soprano, Katalin Szutrély, and one of the most talented pianists of our time, József Balog, Liszt Prize awardee of 2018. After the interval, the audience can listen to the award-winning compositions of the contest. Máté Balogh approached Beethoven’s theme playfully and shaped it into a march, a chorale, a perpetuum mobile, a recitative, a scherzo and various dances in a piece inspired by a childlike sense of wonder. Rezső Ott’s fantasy-like paraphrase wishes to commemorate the love of Prince Lobkowitz, the dedicatee of the original song cycle, and his wife, who had deceased at a young age. The youngest awardee, Patrik Gergő Oláh composed a piece that bears witness to the tragic end of a relationship with the distant beloved. The individual variations depict such extreme emotions as love, melancholy, fury and the desire to die. The title Meine Qual refers to these emotions and the song in which the theme of the variations can be found. Albin Leszkovszki’s composition consists of a series of fantasies that also add up into one large fantasy. Unity is created by using certain elements of variation as a musical form, while expanding the boundaries of the genre and combining the classical and jazz dimensions of the Beethoven in Buda Festival.

Sárik Péter Trió X Beethoven

Sárik Péter Trió X Beethoven

2018. május 3. 19:30
Helyek száma:

Közreműködik: BTA Szimfonikusok Vonószenekara

Új utak Beethovenhez 1. - Kamaraest<br>New Ways to Beethoven 1. – Chamber Music Night

Új utak Beethovenhez 1. - Kamaraest
New Ways to Beethoven 1. – Chamber Music Night

2018. május 3. 19:00
Helyek száma:


Beethoven: F-dúr szonáta zongorára és csellóra, Op. 5, No. 1 I. Adagio sostenuto - Allegro / II . Allegro vivace Dolfin Balázs (cselló), Szilasi Dávid (zongora) Beethoven: F-dúr „Tavaszi” szonáta hegedűre és zongorára, Op. 24 I. Allegro / II . Adagio molto espressivo / III . Scherzo / IV . Rondo Kapor Andrej (hegedű), Radnóti Róza (zongora) – szünet – Beethoven: A-dúr szonáta hegedűre és zongorára, Op. 12, No. 2 I. Allegro vivace / II . Andante piú tosto allegretto / III . Allegro piacevole Kapor Andrej (hegedű), Radnóti Róza (zongora) Beethoven: G-dúr vonóstrió, Op. 9, No. 1 I. Adagio – Allegro con brio / II . Adagio ma non tanto e cantabile / III . Scherzo. Allegro / IV . Presto Kapor Andrej (hegedű), Kurgyis András (brácsa), Baranyai Barnabás (cselló)
Beethoven: Sonata for Piano and Cello in F Major, Op. 5, No. 1 I. Adagio sostenuto - Allegro / II . Allegro vivace Balázs Dolfin (cello) and Dávid Szilasi (piano) Beethoven: Sonata for Violin and Piano in F Major (“Spring”), Op. 24 I. Allegro / II . Adagio molto espressivo / III . Scherzo / IV . Rondo Andrej Kapor (violin) and Róza Radnóti (piano) – interval – Beethoven: Sonata for Violin and Piano in A Major, Op. 12, No. 2 I. Allegro vivace / II . Andante piú tosto allegretto / III . Allegro piacevole Andrej Kapor (violin) and Róza Radnóti (piano) Beethoven: String Trio in G major, Op. 9, No. 1 I. Adagio – Allegro con brio / II . Adagio ma non tanto e cantabile / III . Scherzo. Allegro / IV . Presto Andrej Kapor (violin), András Kurgyis (viola) and Barnabás Baranyai (cello)

Új utak Beethovenhez címmel a fiatal kamarazenész-generáció kiváló tagjai adnak koncertet a Budavári Városházán. A különlegesen szép helyszín lehetőséget biztosít arra, hogy közelebb kerüljünk a 19. századi zenés összejövetelek világához és testközelből tapasztaljuk meg Beethoven kamarazenéjének rendkívüli erejét. A nyitó műsorszámként felcsendülő F-dúr cselló-zongora szonáta az egyik első olyan kompozíció, amely már nem csak kísérő szerepet szán a csellónak és a billentyűs hangszernek, hanem mindkettőt egyenrangú partnerként kezeli. A hangszeres kihívásokon túl a darabra végig jellemző az érzelmekkel telített atmoszféra valamint a hatásos hangulatbeli és harmóniai kontrasztok is. A hegedűre és zongorára írt F-dúr szonáta feltehetőleg a nyitó Allegro-téma frissességére utalva kaphatta a kortársaktól a „tavaszi” jelzőt. Szerethető líraiságának és közvetlen hangjának köszönhetően máig a szerző legnépszerűbb kamaraműveinek egyike. Az opus 12-es sorozat A-dúr hegedű-zongora szonátája bizonyítja, hogy Beethoven nem csak a zongorához, de a hegedűhöz is kiválóan értett és kitűnő érzékkel ki tudta használni a hegedű kifejezésbeli és technikai lehetőségeit. Az A-dúr szonátát szellemes fordulatai, megkapó dallamai és a két hangszer változatos, élénk kölcsönhatása teszi különösen élvezetessé. Az opus 9-es sorozat három eltérő hangulatú és karakterű vonóstriót foglal magában, amelyek egyfajta előtanulmányokként is szolgálhattak a szerzőnek későbbi vonósnégyesei komponálásához. A sorozat első darabjaként napvilágot látott G-dúr trió egyszerre lírai, örömteli és káprázatos zene, amely nem nélkülözi az izgalmas hangszerelésbeli és harmóniai fordulatokat sem.
The concert titled New ways to Beethoven is an opportunity to listen to chamber music performed by excellent musicians of the young generation. The special venue at the District Mayor’s Office in Buda Castle evokes the atmosphere of 19th century musical salons and enables the audience to experience the extraordinary power of Beethoven’s chamber music in an intimate setting. The concert is opened with Sonata for Piano and Cello in F Major, one of the first compositions in which cello and piano no longer have the role of mere accompaniment but are treated as solo instruments in their own right. Besides the technical demands imposed on both instrumental musicians, the work is characterised by emotional charge as well as striking contrasts in harmony and mood. The Sonata for Violin and Piano in F Major was presumably named “Spring” Sonata by the contemporaries due to the freshness of the theme in the Allegro movement. Its charming lyricism and spontaneity continue to make it one of Beethoven’s most popular chamber music works. The Sonata for Violin and Piano in A Major from the Opus 12 series is a clear proof of Beethoven’s competence as an instrumental musician. He did not only master the piano but could also exploit the technical and expressional qualities of the violin to the fullest. The attractiveness of the Sonata in A major also lies in its witty turns, impressive melodies and the vivid interaction between the two instruments. The three trios in the Opus 9 series all bear distinct characters and most probably served as preliminary studies to the upcoming composition of Beethoven’s string quartets. The first trio of the three, composed in G major, is lyrical, vigorous and radiant at the same time. It contains several instances of unexpected arrangements and exciting harmonies.

Symphonic & Jazz

Symphonic & Jazz

2018. május 4. 19:30
Helyek száma:


Symphonic & Jazz Oláh Kálmán Trió és a Budafoki Dohnányi Zenekar vezényel: Hollerung Gábor Beethoven: II. szimfónia I. Adagio molto – Allegro con brio / II . Larghetto / III . Scherzo. Allegro / IV . Allegro molto - szünet - Oláh Kálmán: Beethoven Fantasy for symphony orchestra & jazz trio – ősbemutató Oláh Kálmán: Passacaglia for Orchestra & Jazz Trio
Symphonic & Jazz Kálmán Oláh Trio and the Dohnányi Orchestra Budafok conducted by Gábor Hollerung Beethoven: Symphony No. 2 I. Adagio molto – Allegro con brio / II . Larghetto / III . Scherzo. Allegro / IV . Allegro molto - interval - Kálmán Oláh: Beethoven Fantasy for symphony orchestra & jazz trio – première Kálmán Oláh: Passacaglia for Orchestra & Jazz Trio

Az este főszereplője nemzetközileg is ismert és elismert jazz-zongorista és zeneszerző, a világ kortárs zenei életének egyik legeredetibb alkotója és legkitűnőbb előadóművésze. Oláh Kálmán műfajokon átívelő, sokszínű programjaival nyűgözi le rendszeresen a közönséget akár szólistaként, akár különböző formációk tagjaként. Az általa nyert számos díj közül kiemelkedik az amerikai Thelonious Monk Jazz Zeneszerzőverseny fődíja (2006). Ezen az estén Oláh Kálmán partnereként Magyarország egyik legdinamikusabb és legsokoldalúbb szimfonikus zenekarát, az idén 25 éves Budafoki Dohnányi Zenekart hallhatja a közönség. A Liszt-díjas Hollerung Gábor vezényletével működő együttes repertoárja a klasszikusoktól a kortárs és jazzzenén keresztül a pop- és filmzenéig terjed. Számos ősbemutató is fűződik a nevükhöz. A Budafoki Dohnányi Zenekar a koncert első felében Beethoven II. szimfóniáját szólaltatja meg, amelyet a szerző már süketségének tudatában komponált. A II. szimfónia – dacára a megpróbáltatásokkal teli időszaknak – a komponista legenergikusabb, legörömtelibb műveinek egyike. A szünet után Oláh Kálmán saját triójával – amelyben Balázs Elemér dobol és Barcza Horváth József bőgőzik – és a Hollerung Gábor vezette Budafoki Dohnányi Zenekarral Beethoven-témákon alapuló, kifejezetten erre az eseményre készült új kompozícióját és a Passacaglia for Orchestra & Jazz Trio című darabját adja elő. Ahogy ez a két darab is bizonyítja, a klasszikus zene és a jazz összefonódása Oláh Kálmánt régóta foglalkoztatja, különböző megközelítésekben rendszeresen merít ihletet klasszikus zeneszerzők műveiből, többek között Bach, Haydn, Debussy, Liszt vagy Bartók zenéjéből.
The evening features Kálmán Oláh, an internationally renowned jazz pianist and composer, one of the most original artists in the contemporary music scene worldwide. His diverse repertoire ranges through various musical genres and regularly leaves audiences stunned regardless of whether he plays as a soloist or in an ensemble. He has won several awards, most notably the first prize of the American Thelonious Monk Jazz Composers Competition (in 2006). At this concert Oláh is accompanied by one of the most dynamic and versatile orchestras in Hungary, the Dohnányi Orchestra Budafok. The orchestra is led by Liszt-Prize winning conductor Gábor Hollerung and is celebrating its 25-year anniversary this year. Their versatility is aptly demonstrated by the diversity of their programmes: apart from classical works they play jazz, contemporary music and film scores as well. They have also performed a number of premieres. In the first part of the concert the Dohnányi Orchestra plays Symphony No. 2, which Beethoven composed already knowing that he would soon lose his hearing. Still, despite of going through times of affliction, Symphony No. 2 is one of his most vigorous and jubilant works. After the interval Kálmán Oláh and his Trio (consisting of himself, percussionist Elemér Balázs and bassist József Barcza Horváth) join the Dohnányi Orchestra conducted by Gábor Hollerung to present the premiere of Oláh’s Beethoven Fantasy, specifically composed for this occasion. Both this piece, which is an adaptation of a number of Beethoven’s themes, and the final Passacaglia for Orchestra & Jazz Trio give evidence of Oláh’s long-standing interest in the interaction between classical music and jazz, which has often motivated him to take inspiration from classical composers such as Bach, Haydn, Debussy, Liszt or Bartók.

Beethoven hangszerei<br>Beethoven’s instruments

Beethoven hangszerei
Beethoven’s instruments

2018. május 5. 18:00
Helyek száma:


Beethoven hangszerei Fülei Balázs, Lesták Bedő Eszter és Szőke Zoltán koncertje korhű hangszereken Beethoven: A-dúr hegedű-zongora szonáta, Op. 30, No. 1 I. Allegro / II . Adagio molto espressivo / III . Allegretto con Variazioni Beethoven: F-dúr szonáta kürtre és zongorára, Op. 17 I. Allegro moderato / II . Poco adagio, quasi andante / III . Rondo – Allegro moderato – szünet – Beethoven: Asz-dúr zongoraszonáta, Op. 110 I. Moderato cantabile molto espressivo / II . Allegro molto / III . Adagio, ma non troppo Brahms: Esz-dúr kürttrió, Op. 40 I. Andante / II . Scherzo (Allegro) / III . Adagio mesto / IV . Allegro con brio
Beethoven’s instruments Chamber Music with Balázs Fülei, Eszter Lesták Bedő and Zoltán Szőke featuring period instruments Beethoven: Sonata for Violin and Piano in A major, Op. 30, No. 1 I. Allegro / II . Adagio molto espressivo / III . Allegretto con Variazioni Beethoven: Sonata for Horn and Piano in F major, Op. 17 I. Allegro moderato / II . Poco adagio, quasi andante / III . Rondo – Allegro moderato – interval – Beethoven: Piano Sonata in A♭ Major, Op. 110 I. Moderato cantabile molto espressivo / II . Allegro molto / III . Adagio, ma non troppo Brahms: Horn Trio in E♭ Major, Op. 40 I. Andante / II . Scherzo (Allegro) / III . Adagio mesto / IV . Allegro con brio

Fülei Balázst, Lesták Bedő Esztert és Szőke Zoltánt úgy ismeri a közönség, mint akik közvetlenségükkel, természetes hangjukkal és a zene iránti őszinte szenvedélyükkel képesek hatni a hallgatóságra. Kamaraestjükön változatos felállásban, korhű hangszereken szólaltatják meg Beethoven és Brahms műveit. Beethoven A-dúr hegedű-zongora szonátája 1802-ből származik – abból az évből, amikor a szerző már Eroica-szimfóniáján dolgozott. A szimfóniát jellemző új alkotói eszközök, a dinamikus és drámai zenei fordulatok a szonáta tételeiben is ott rejlenek. Beethoven 1800. május 7-én a Várszínházban adott hangversenyéről – amelyre a Beethoven Budán Fesztivál emlékeztet – nem maradtak ugyan pontos feljegyzések, de a korabeli híradások szerint Beethoven Giovanni Punto kürtművésszel lépett fel. Így minden bizonnyal eljátszották Beethoven neki dedikált Op. 17-es F-dúr zongora-kürt szonátáját is, amely a maga korában rendkívül nagy népszerűséggel bírt. Az Op. 110-es Asz-dúr Beethoven utolsó három zongoraszonátájának egyike; a többihez hasonlóan mélység, nemesség, erő és érzelemgazdagság jellemzi. Nem véletlenül hívják ezeket a darabokat a zongorarepertoár Mount Everestjeinek. Bár a kürttrió komponálása idején már a modern, szelepes kürtök voltak divatban, Brahms natúrkürtre írta Op. 40-es darabját. Talán közelebb állt hozzá a natúrhangszer komorabb, melankolikusabb hangja, amely kiválóan illik a Grafzongoráéhoz is. A kürttrióról sokáig úgy gondolták, hogy Brahms édesanyjának állít emléket. Felfigyelhetünk azonban a műben egy német népdal dallamára is, amely – rejtve vagy nyíltan felbukkanva – egy szerelmi történetet rajzol elénk.
Balázs Fülei, Eszter Lesták Bedő and Zoltán Szőke are known for their ability to impress the audience with their casual attitude, natural sound and genuine passion for music. In this concert they perform Beethoven’s and Brahms’ music in various arrangements playing period instruments. Beethoven composed his Sonata for Violin and Piano in A Major in 1802. At that time he was already working on his Eroica Symphony and the dynamism and dramatic turns characterising that symphony are also present in the movements of this sonata. There are no detailed accounts of the concert Beethoven gave in the Court Theatre of Buda on 7 May 1800 (the event that the Beethoven in Buda Festival commemorates), but according to contemporary sources Beethoven’s co-performer was hornist Giovanni Punto. If so, they must have played Beethoven’s Horn Sonata in F Major, Op. 17, which the composer actually dedicated to Punto and which enjoyed extreme popularity at that time. Sonata for Piano in A♭Major, Op. 110 is one of the three last piano sonatas by Beethoven and it is characterised by the same profundity, nobleness, force and emotional intensity as the other pieces in that series. They are called the Mount Everest of the piano repertoire for good reason. Although the Op. 40 Horn Trio was born at a time when horns had already evolved into modern instruments with valves, Brahms still decided to compose this piece for the natural horn. He might have felt drawn to the sombre and melancholic timbre of the natural horn which goes well with that of the Graf piano. For a long time, this Horn Trio was thought to commemorate Brahms’ mother. At the same time listeners can also discover the melody of a German folk song which sometimes surfaces in the piece both overtly and covertly and outlines the scene of a love story.

Beethoven másképp<br>Beethoven Differently

Beethoven másképp
Beethoven Differently

2018. május 5. 21:00
Helyek száma:


Beethoven másképp Jazzical Trio
Beethoven Differently featuring the Jazzical Trio

A nemzetközi és hazai jazzélet ismert szólistáiból alakult Jazzical Trio nem kisebb feladatra vállalkozik, mint hogy a jazz eszköztárának felhasználásával közelebb hozzák a klasszikusokat a komolyzene világán kívül szocializálódott emberekhez is. A zenészek – Káel Norbert, Lakatos Pecek András és Oláh Péter – ezúttal természetesen Beethoven műveiből válogattak, amelyeket eredeti karakterük megőrzésével, mégis egészen újszerű megközelítésben juttatnak el a hallgatósághoz. Műsorukban a Holdfény-szonáta, a Für Elise és a Patetikus szonáta dallamait éppúgy felfedezhetjük majd, mint az Örömóda, a c-moll zongoraverseny vagy épp A mormotás fiú dalának részleteit. A zenekar vezetője, Káel Norbert zongorista-zeneszerző egyformán otthonosan mozog a jazz és a klasszikus zene világában. Finom ízléssel, egyedi módon ötvözi a két stílust, a klasszikus zene eszköztárát, technikai jellegzetességeit és a jazz harmóniai és ritmus-világát egyesíti magával ragadó fantáziával. Káel a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem elvégzése után a legmagasabb ösztöndíjjal a bostoni Berklee College of Musicban majd New Yorkban tanult. Nagy sikerrel koncertezett már Észak- és Közép-Amerikában, Németországban, Belgiumban, Olaszországban, Romániában, Oroszországban, Mexikóban és Indiában is, de a magyar közönség is rendszeresen találkozhat vele itthoni színpadokon. A Jazzical Trio friss és energikus előadásain a zenészek közötti kamarazeneszerű párbeszéd épp olyan spontán és invenciózus, mint amilyen az Beethoven korában, a zenés összejöveteleken vagy rögtönzött koncerteken is lehetett. Beethoven mellett az együttes repertoárjában a legkiválóbb klasszikusok, Bach, Mozart, Chopin, Szkrjabin, Hacsaturján és Rimszkij-Korszakov művei is szerepelnek.
The Jazzical Trio, an ensemble made up of nationally and internationally well-known jazz soloists, has taken up the challenging mission of bringing classical music closer to audiences not socialised into that tradition. Needless to say that for this concert the members of the trio (Norbert Káel, András Lakatos Pecek and Péter Oláh) have chosen compositions by Beethoven, which they play in a novel way at the same time preserving their original character. Their programme includes references to the Moonlight Sonata, Für Elise, Sonata Pathetique and Ode to Joy but listeners can also discover motifs from Piano Concerto in C Minor or the song Marmotte. The ensemble is led by pianist and composer Norbert Káel, who is equally familiar with the musical expressions of classical music and jazz. He creates a common ground for the two styles with fine taste and adopts a unique approach to unite the features and tools of classical music with the harmonies and rhythm typical of jazz. After graduating from the Franz Liszt Academy of Music in Budapest, he went on to study in the Berklee College in Boston on scholarship and later took courses in New York, as well. He has put on a number of concerts with great success in North and Central America, Germany, Belgium, Italy, Romania, Russia, Mexico and India, but can be seen and heard on stage in Hungary, too. The fresh and energetic performances of the Jazzical Trio are characterised by the kind of spontaneous and inventive interaction that was probably typical of the musical events or improvised concerts of Beethoven’s age. Besides Beethoven, the group’s repertoire also includes other great composers, such as Bach, Mozart, Chopin, Scriabin, Khachaturian and Rimsky-Korsakov.

Christoph Preiß zongorakoncertje a Zenetudományi Intézetben<br>Piano Concert by Christoph Preiß

Christoph Preiß zongorakoncertje a Zenetudományi Intézetben
Piano Concert by Christoph Preiß

2018. május 5. 16:00
Helyek száma:


Christoph Preiß zongorakoncertje Beethoven: c-moll „Pathétique” zongoraszonáta, Op. 13 I. Grave. Allegro di molto e con brio II. Adagio cantabile III. Rondo Allegro Beethoven: C-dúr „Waldstein” zongoraszonáta, Op. 53 I. Allegro con brio II. Andante favori III. Rondo, Allegro moderato - szünet - Csajkovszkij: G-dúr szonáta, Op. 37 I. Moderato e risoluto II. Andante non troppo quasi moderato III. Scherzo. Allegro giocoso IV. Finale. Allegro vivace
Piano Concert by Christoph Preiß Beethoven: Piano Sonata in C Minor, Op. 13 (“Pathétique”) I. Grave. Allegro di molto e con brio II. Adagio cantabile III. Rondo Allegro Beethoven: Piano Sonata in C Major, Op. 53 (“Waldstein”) I. Allegro con brio II. Andante favori III. Rondo, Allegro moderato - interval - Tchaikovsky: Piano Sonata in G Major, Op. 37 I. Moderato e risoluto II. Andante non troppo quasi moderato III. Scherzo. Allegro giocoso IV. Finale. Allegro vivace

A Budavári Önkormányzat nagy hangsúlyt fektet arra, hogy a fesztivál keretén belül fiatal tehetségek ingyenes hangversenyen mutatkozzanak be a közönségnek. Budavár testvérvárosából, Regensburgból egy nagyon fiatal, alig 17 éves tehetség, Christoph Preiß érkezik a fesztiválra. A budavári koncert a kilencedik önálló estje és élete első külföldi fellépése lesz. Preiß ötévesen kezdett zongorázni. 2011 óta Franz Hummelnél tanul zongorát és zeneszerzést. A fiatal művésznek már három CD-je is megjelent, németországi versenyeken pedig számos alkalommal ért már el első helyezést vagy végzett tartományi kitüntetettként. 2014-ben portrét készített róla a ZDF német televízió, 2015-ben pedig első alkalommal adott koncertet a bonni Beethoven-ünnepen. Az ezen az estén elsőként felcsendülő, „Pathétique” melléknevet viselő, Op. 13-as zongoraszonátáját Beethoven mindössze 27 évesen komponálta, de máig egyike a legnépszerűbbeknek, az ajánlása Karl von Lichnowsky hercegnek szól. Az 1804-ben komponált, „Waldstein” melléknevet viselő Op. 53-as C-dúr zongoraszonáta Waldstein grófnak szóló ajánlásáról kapta a nevét – ez a nagyszabású mű nyitja meg az érett Beethoven nagy szonátáinak sorát. Csajkovszkij négytételes G-dúr szonátája 1878 tavaszán, nagyjából a híres hegedűversennyel egy időben keletkezett, és bár az egyes tételek karakterei és formái a klasszikus hagyományokat követik, a négy tételt összekötő közös „vezérmotíum” már a romantika összetéveszthetetlen stílusjegye.
It is a mission of the Municipality of the Buda Castle District to introduce young talents to the general public in free concerts. This time our special guest is the 17-year-old pianist, Christoph Preiß, from Regensburg, one of the twin cities of the Buda Castle District. The festival concert in the Buda Castle will be his ninth solo performance and the first of its kind abroad. Preiß started playing the piano at the age of five. Since 2011 he has been studying piano and music composition with Franz Hummel. The young artist has already published three CDs and won first prizes and special honours at competitions in Germany. In 2014 he was portrayed in a documentary film by the German television channel, ZDF, and in 2015 he performed at the Beethoven Fest in Bonn for the first time. The first Piano Sonata of the concert (Op. 13) is commonly known as Sonata Pathétique. Beethoven composed it at the young age of 27; still, it continues to be one of his most popular works. The Sonata is dedicated to Prince Karl von Lichnowsky. The popular name of the Piano Sonata in C major, Op. 53 (“Waldstein”) also derives from the name of the person to whom it was dedicated to, Count Waldstein. It is the earliest work in the series of Grand Sonatas composed by the mature artist. Tchaikovsky’s Piano Sonata in G Major was composed in the spring of 1878, around the time when his famous Violin Concerto was also born. Although each part in this four-movement work has a distinct character and musical forms representing the classical tradition, the “Grand Motif” connecting the four movements is a clear indication of the shift to Romanticism.

Új utak Beethovenhez 2. - Beethoven, Bach, Debussy<br>New Ways to Beethoven 2. – Chamber Music Night

Új utak Beethovenhez 2. - Beethoven, Bach, Debussy
New Ways to Beethoven 2. – Chamber Music Night

2018. május 6. 19:30
Helyek száma:


J.S. Bach: g-moll Adagio és Fúga, BWV 1001 I. Adagio / II . Fúga Beethoven: Esz-dúr szonáta hegedűre és zongorára, Op. 12, No. 3 I. Allegro con spirito / II . Adagio con molt’espressione / III . Rondo Debussy: Szonáta hegedűre és zongorára I.Allegro vivo / II . Intermède: Fantastique et léger / III . Finale: Très animé Varga Oszkár (hegedű), Dani Imre (zongora) – szünet – J. S. Bach: Esz-dúr prelúdium és fúga I. Prelúdium, II . Fúga Beethoven: C-dúr vonósnégyes, Op. 59, No. 3 I. Andante con moto. Allegro vivace / II . Andante con moto quasi allegretto / III . Menuetto / IV . Allegro molto Kruppa Kvartett – Kruppa Bálint, Osztrosits Éva (hegedű), Kurgyis András (brácsa), Baranyai Barnabás (cselló)
J.S. Bach: Adagio and Fugue in G Minor, BWV 1001 I. Adagio / II . Fugue Beethoven: Sonata for Violin and Piano in E♭Major, Op. 12, No. 3 I. Allegro con spirito / II . Adagio con molt’espressione / III . Rondo Debussy: Sonata for Violin and Piano I.Allegro vivo / II . Intermède: Fantastique et léger / III . Finale: Très animé with Oszkár Varga (hegedű) and Imre Dani (piano) – interval – J. S. Bach: Prelude and Fugue in E♭ Major I. Prelude, II . Fugue Beethoven: String Quartet in C Major, Op. 59, No. 3 I. Andante con moto. Allegro vivace / II . Andante con moto quasi allegretto / III . Menuetto / IV . Allegro molto with the Kruppa Kvartett – Bálint Kruppa, Éva Osztrosits (violin), András Kurgyis (viola), Barnabás Baranyai (cello)

Az Új utak Beethovenhez koncert, amely Bach és Debussy zenéjén keresztül helyezi új megvilágításba a szerző műveit, hat kiváló fiatal kamarazenész együttműködésében valósul meg. Bach szonátái a szóló hegedűművek archetípusát képviselik – közülük ma az első, g-moll szonáta Adagio és Fúga tételei szólalnak meg. A Bachra jellemző tökéletes egység, letisztult komplexitás és az energiák egyensúlya uralkodik ezekben a zenékben, amelyek nemcsak az előadótól, de a hallgatótól is koncentrációt igényelnek. Magasztosság, erő és nemesség hatja át Beethoven Esz-dúr hegedű-zongora szonátáját, amely 1798-ban látott napvilágot. A mű dedikáltja Antonio Salieri, a kor meghatározó zeneszerzője, karmestere és tanára, aki magának Beethovennek is adott zeneszerzésórákat. Debussy hegedű-zongora szonátája nem sokkal a szerző halála előtt született, bemutatója egyben Debussy utolsó nyilvános fellépése is volt. A melankolikus nosztalgiával telített mű három tételében eljutunk – Kocsis Zoltán szavaira utalva – a párhuzamos világok közötti gyermeki kalandozástól a zeneszerző saját szenvedéséről komponált „minidrámán” keresztül „egy téren és időn átívelő utazásig, amely sokkal nagyobb sebességgel zajlik, mint amire az emberiség jelenleg képes”. A koncert második felében Bach Esz-dúr prelúdium és fúgáját követően Beethoven C-dúr vonósnégyeséé lesz a főszerep, amelyet a szerző Andrej Razumovszkij gróf, Bécs orosz nagykövete számára komponált. Ő volt Beethoven egyik legfontosabb támogatója egészen addig, míg egy tűzvész 1814-ben el nem pusztította vagyonának számottevő részét és ő tartotta fenn azt a nívós vonósnégyest is, amely Ignaz Schuppanzigh irányításával rendszeresen mutatott be a szerző műhelyében készült műveket, köztük ezt a kvartettet is.
The concert titled New Ways to Beethoven is performed by six excellent young chamber musicians and aims to provide new approach to the composer through music by Bach and Debussy. Bach’s solo sonatas represent the archetype of solo violin compositions. At this concert we can hear the Adagio and Fugue movements of Solo Sonata No. 1 in G Minor. This music illustrates the perfect wholeness, sleek complexity and balance of energies so characteristic of Bach, at the same time it demands concentration of both performer and listener. Beethoven’s Sonata for Violin and Piano in E♭ Major, a work evoking feelings of majesty, energy and nobleness, was composed in 1789. It is dedicated to Antonio Salieri, a pivotal composer, conductor and teacher of the age, who also counted Beethoven among his pupils. Debussy composed his sonata for violin and piano shortly before his death; the première of this composition was to be his final public performance. The three movements of the work are imbued with melancholic nostalgia and take the listener, to refer to a description by Hungarian conductor Zoltán Kocsis, from childlike wanderings in parallel worlds through a “miniature drama” of the artist’s own suffering to a “journey out of space and time at a speed far beyond that of which humankind is currently capable.” The second half of the concert comprises Bach’s Prelude and Fugue in E♭ Major, followed by Beethoven’s String Quartet in C Major, composed for Count Andrey Razumovsky, Ambassador of Russia to Vienna. Razumovsky was one of Beethoven’s most important patrons before a fire destroyed a significant part of his riches in 1814, and he also sponsored the string quartet ensemble that was led by Ignaz Schuppanzigh and regularly premiered Beethoven’s compositions, including this piece.

Emlékhangverseny<br>Memorial Concert

Emlékhangverseny
Memorial Concert

2018. május 7. 19:30
Helyek száma:


Orfeo Zenekar vezényel: Vashegyi György BEETHOVEN: IV. szimfónia – szünet – G-dúr zongoraverseny, Op. 58
Orfeo Orchestra conducted by György Vashegyi Beethoven: Symphony No. 4. – interval – Piano Concerto in G Major, Op. 58

A IV. szimfóniát Beethoven Franz Oppersdorff grófnak ajánlotta, aki a szerző egyik mecénásának, Karl von Lichnowsky herceg rokona volt. Személyesen akkor találkoztak, amikor Oppersdorff gróf a herceg nyári otthonába utazott, ahol éppen akkor Beethoven is vendégeskedett. Amikor meghallgatta Beethoven II. szimfóniáját és annyira megtetszett neki, hogy nagy pénzösszeget ajánlott a szerzőnek azért, hogy egy új szimfóniát írjon neki. A IV. szimfónia 1806 nyarán készült el nagyjából egy hónap alatt, amikor Beethoven a IV. (G-dúr) zongoraversenyén dolgozott és a Fidelio-n végezte a végső munkálatokat. Hector Berlioz annyira el volt ragadtatva, hogy úgy gondolta, a mű második tételét nem is ember alkotta: „ez a lény, aki a művészi ihlet e csodáját szerezte, már nem is volt ember, több volt annál”. Egyes zenekritikusok szerint Beethovennek ez a legpoétikusabb tétele. A dallamok ebben a tételben Mozartra jellemzően széles ívelésűek, a témák pedig rendkívül érzékiek, érzelmesek. Az előző műhöz hasonlóan a G-dúr zongoraverseny is 1806 nyarán készült el. A darab több szempontból is forradalminak mondható: az első tételben például rendhagyó módon először nem a zenekar, hanem a zongora szólal meg. Nem kevésbé izgalmas a darab második tétele sem, amelyet Liszt egy alkalommal Orfeusz és az alvilági hatalmak vitájaként értelmezett. A rondó fináléból pedig Beethoventől már-már szokatlanul ható vidámság és boldogság sugárzik. Az est két darabját Vashegyi György vezényletével az Orfeo Zenekar adja elő, a zongoraverseny szólistájaként pedig felszabadult és energikus játékáról ismert fiatal zongorista, Berecz Mihály lép a közönség elé. Az Orfeo Zenekar a 2017-ben indított sorozatát folytatja: a Beethoven Budán Fesztivál keretében bemutatják Beethoven összes szimfóniáját. A zenekart a Budavári Önkormányzat támogatja.
Beethoven dedicated his Symphony No. 4 to Count Franz von Oppersdorff, a relative of one of the composer’s patrons, Prince Karl von Lichnowsky. Beethoven met Oppersdorff in Prince Lichnowsky’s summer cottage, where he was staying at the time of the Count’s visit. Oppersdorff listened to Symphony No. 2 and liked it so much that he commissioned the composition of a new piece and offered a larger sum in return. Beethoven completed Symphony No. 4 in the summer of 1806 in about a month, simultaneously also working on Piano Concerto No. 4 in G major and the last revisions of Fidelio. A few decades later Hector Berlioz expressed his awe with the symphony, especially its second movement, with the following words: “Whoever composed this wonder of artistic inspiration could not have been a human being, he was more than that”. Some critics claim it is Beethoven’s most poetic movement with Mozart-like wide melodies and outstandingly emotional themes. Similarly to Symphony No. 4, Piano Concerto in G Major was also completed in 1806. It is considered revolutionary in several respects: one of the radical acts of the composer is to open the first movement of the concerto unconventionally with the piano instead of the orchestra. Excitement is also sustained in the second movement, which Franz Liszt once interpreted as a struggle between Orpheus and underworld powers; whereas the final Rondo movement radiates joy and bliss rarely found in Beethoven. The two compositions are presented by the Orfeo Orchestra with György Vashegyi as its conductor and Mihály Berecz, a young musician known for his uninhibited and energetic performance, as the solo pianist. The concert marks the continuation of the series started by the Orfeo Orchestra in 2017: they set out to perform all the symphonies by Beethoven in the framework of the Beethoven in Buda Festival. The orchestra is sponsored by the Municipality of Buda Castle District.