Beethoven és Bach – Kelemen Barnabás, Maxim Rysanov, Kokas Dóra koncertje
Előadók:
Kelemen Barnabás,Maxim Rysanov,Kokas Dóra
Műsor:
J. S. Bach: Goldberg-variációk
– szünet –
Beethoven: G-dúr trió, Op. 9
Beethoven: Esz-dúr duett brácsára és csellóra, WoO 32
(Duett mit zwei obligaten Augengläsern)
A műsorról:
Bach: Goldberg-variációk, BWV 988
Bach zseniális Goldbeg-variációit a zenetörténet egyik legfurcsább megrendelésének köszönhetjük: egyik tanítványa, Johann Gottlieb Goldberg a kor egyik legkiválóbb billentyűse volt, aki a dúsgazdag Keyserlingk gróf, Oroszország szász nagykövete szolgálatában állt. A gróf súlyos inszomniában szenvedett, és megemlítette Bach előtt, hogy mennyire örülne egy olyan műnek, amely segítené az éjszakák átvészelésében – Bach megírta a Goldberg-variációkat, a gróf pedig olyan hálás volt neki, hogy 100 Lajos-arannyal jutalmazta érte, ami akkor kisebb vagyonnak számított. A remekművet a jelenleg Londonban élő orosz hegedűművész-karmester, Dmitry Sitkovetsky írta át vonóstrióra.
Beethoven: G-dúr trió, Op. 9 és Beethoven: Esz-dúr duett brácsára és csellóra, WoO 32
Beethoven G-dúr vonóstriója a három op. 9-es trió közül az első és talán a legsikerültebb; a 28 éves zeneszerző joggal tartotta trióit az addigi legkomolyabb műveinek. A négytételes triók közvetlen előképei az első vonósnégyeseknek – és ezt követően Beethoven már soha nem komponált ilyen hangszer-összeállításra. Az opusz-szám nélküli művek közé tartozó, kéttételes Esz-dúr „Pápaszem” duó brácsára és csellóra igazi ritkaság, csak elvétve hallható a koncerttermekben.