Koncertek

Sárik Péter Trió X Beethoven
Közreműködik: BTA Szimfonikusok Vonószenekara
Beethoven: F-dúr variációk Op 34.
Andor Krisztián (zongora)
Brahms: 2. (F-dúr) cselló-zongora szonáta Op 99.
Matuska Flóra (cselló), Dani Imre (zongora)
Henry Purcell: Abdelazer Szvit
Wolfgang Amadeus Mozart: D-dúr Divertimento
Robert Schumann: a-moll Quartet, Op. 41. No.1. I. tétel
Ábrahám Márta, Li Ke – hegedű
Korb Vanessza – mélyhegedű
Schweigert György – cselló

Symphonic & Jazz
Beethoven: A-dúr csellószonáta op. 69
Beethoven: f-moll szonáta ”Appassionata” op.57
Beethoven: c-moll „Pathétique” zongoraszonáta, Op. 13
I. Grave. Allegro di molto e con brio
II. Adagio cantabile
III. Rondo Allegro
Beethoven: C-dúr „Waldstein” zongoraszonáta, Op. 53
I. Allegro con brio
II. Andante favori
III. Rondo, Allegro moderato
– szünet –
Csajkovszkij: G-dúr szonáta, Op. 37
I. Moderato e risoluto
II. Andante non troppo quasi moderato
III. Scherzo. Allegro giocoso
IV. Finale. Allegro vivace
J.S. Bach: c-moll szvit szóló csellóra, BWV 1011
Virág Mátyás
J. S. Bach: C-dúr szvit csellóra (BWV 1009)
Matuska Flóra
Beethoven : E-dúr szonáta Op. 109 Várallyay Kinga (zongora)
Bach: a-moll szólószonáta
Andante, Allegro
Várallyay Eszter (hegedű)
Várallyay Kinga
– Szünet –
Schumann : Fantasiestücke Op. 12
Smetana : g-moll trió 1-2 tétel Mikulík Márton (zongora) Petruska Emma (cselló) Várallyay Eszter (hegedű)
A mű premierjének 1803. április 8-án a Theater an der Wien adott otthont egy olyan nem mindennapi szerzői est keretében, melyen Beethoven 1. és 2. szimfóniája és c-moll zongoraversenye is elhangzott. Az oratórium témáját Beethoven maga választotta meg, a szövegkönyvért Franz Xaver Huber felelt, aki az evangélium szövegét szabadon parafrazeálta és bővítette áriákká vagy épp együttesekké. A szimfonikus zenekar, a kórus és a Jézust alakító tenor szólista mellett a darabban egy szoprán és egy basszus szólista is helyet kapott, akik egy szeráfot, illetve Pétert testesítik meg. Beethoven műve drámai eszközökkel önti zenébe a szenvedéstörténet kiemelt mozzanatait: Jézus a Gecsemáné kertben töltött éjszakáját, az angyallal való beszélgetését és elfogatását. Jézus emberi természete, félelmei és kétségei határozzák meg az oratórium hangvételét. Valódi érzelmi tetőpontja a műnek, mikor Jézus elfogadja sorsát és küldetését. Beethoven zenéje tele van feszültséggel és őszinte erővel, teatralitását pedig jól szemlélteti, hogy az eredeti partitúrában még – az előadók színészi gesztusait előíró – színpadi utasítások is szerepeltek. Az oratórium tenor szólistája szinte operahősként eleveníti meg a kétségektől gyötört Jézust, akinek elfogatása valódi drámaként játszódik le a szemünk előtt. Az elfogatáskor a parancsot teljesítő katonák és a megrettent tanítványok külön kórusokként reagálnak egymásra. A Krisztus az Olajfák hegyén nagyszabású kórussal zárul, melyet már a bemutatót követően többen Haydn A teremtés oratóriumához hasonlítottak. A Beethoven Budán Fesztiválon Beethoven egyetlen oratóriumát – Kolonits Klára, Komáromi Márton és Najbauer Lóránt közreműködésével – a Vashegyi György vezette Orfeo Zenekar és Purcell Kórus szólaltatja meg. A régizenei kompozíciók legkiválóbb hazai előadói között számontartott együttesek repertoárjának gerincét a Gesualdótól Mozartig terjedő periódus zenéje alkotja, de gyakran műsorukra tűznek későbbi kompozíciókat is. Koncertjeiken a közönség számos hazai „ősbemutatót” hallhatott már korabeli hangszeres elődásban. 1998 óta több világpremier-lemezfelvételt is készítettek – többek között Charpentier, Michael Haydn, Istvánffy, Kraus, Lickl, Manna és Tartini műveiből – a Hungaroton és más neves kiadók számára. Vashegyi György, az Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus a legnívósabb koncerttermek mellett a legjelentősebb hazai zenei események, köztük a Beethoven Budán Fesztivál visszatérő vendégei.
Jegyek
Tickets
Asz-dúr szonáta op. 26 F-dúr (Tavaszi) szonáta op. 24 INGYENES
Jegyek / Tickets Beethoven: cisz-moll szonáta, op. 27/2 („Holdfény”) I. Adagio sostenuto II. Allegretto III. Presto agitato Beethoven: C-dúr szonáta, op. 53 („Waldstein”) I. Allegro con brio II. Introduzione: Adagio molto III. Rondo. Allegretto moderato — Prestissimo Beethoven: e-moll szonáta, op. 90 I. Mit Lebhaftigkeit und durchaus mit Empfindung und Ausdruck II. Nicht zu geschwind und sehr singbar vorgetragen
Beethoven három különböző arca elevenedik meg az olasz Stefania Neonato koncertjén, aki fortepiano játékosként komoly nemzetközi fesztiválok állandó vendége. Neonato a New York-i Cornell Egyetemen Malcolm Bilson irányításával doktori fokozatot is szerzett a historikus előadói gyakorlat területén. „Virágszál két szakadék között” – így jellemezte Liszt a második tételét annak a Beethoven-szonátának, mely a keletkezése óta eltelt több mint két évszázad alatt a szerző legnépszerűbb zongoraműve lett. A „Holdfény” szonáta ikonikus mellékneve azonban nem Beethoventől, hanem egy költőtől, Ludwig Rellstabtól származik, aki a holdfényes Vierwaldstätti-tóhoz hasonlította a darab első tételét. A fantáziaszerű szakaszokban rendkívül gazdag szonátát követően egészen másképp jelenik meg a fény és a ragyogás a C-dúr „Waldstein” szonátában, melyet a zeneszerző egy fontos barátjának és támogatójának, Ferdinand von Waldstein grófnak dedikált. Az „Aurora” néven is ismert darab a képzeletünkben sok szálon kapcsolódhat a hajnal képéhez és hangulatához. „Élénken, végig érzéssel és kifejezéssel” és „Nem túl gyorsan, nagyon éneklően játszva” – így szólnak a koncertet záró e-moll szonáta tételeinek feliratai, melyeket Beethoven a korábbi olasz gyakorlattal szakítva már németül jelölt a kottában.
Malcolm Bilson 2016-ban a Beethoven Budán Fesztivál nyitó hangversenyén avatta fel a Budavári Önkormányzat tulajdonába került Graf fortepianót, melyet Paul McNulty készített. A hangszer „névadója”, Conrad Graf Bécs legjelentősebb hangszerkészítő mesterének számított a 19. század első évtizedeiben, az ő műhelyéből származott többek között Beethoven utolsó hangszere is. A Graf fortepianók bár sok szempontból megelőlegzik a későbbi kalapácszongorákat, mégis sokat őriznek a korábbi billentyűs hangszerek természetes, hol nyersebb, hol éneklőbb hangzásából.
Az idei Fesztiválon Malcolm Bilson Beethoven két ikonikus kései szonátája mellett Schubert D. 566-os e-moll zongoraszonátáját szólaltatja meg, melynek két tétele Bilson Schubert összes szonátáit tartalmazó lemezsorozatában is helyet kapott. A Hungarotonnál megjelent szólólemez-sorozatról a kritika egyszerűen csak annyit írt: „Megfellebbezhetetlen. A hallgató azzal a tökéletességgel találhatja szemközt magát, amely csak az igazi nagy művészek sajátja.” Az e-moll szonáta egyébként Schubert egyik legkörülményesebben kiadott darabja, melynek négy tétele egymástól több évtizednyi távolságban, négy különböző időpontban jelent csak meg nyomtatásban. Míg a darab első két tétele biztosan egységet alkot, nincs rá bizonyíték, hogy a gyakran hozzájuk társított Scherzót és Rondót is egyértelműen a szonáta részeként komponálta volna Schubert. Épp ezek az ellentmondások tehetnek róla, hogy ma is kuriózumnak számít, ha egy előadó műsorára tűzi a „befejezetlen” néven is emlegetett művet.
Beethoven a koncert nyitányaként hallható, op. 109-es E-dúr szonátája erőteljes érzelmi állapotok közti utazásként fogja össze a három tételt. Az első rendkívül improvizatív, álomszerű fantázia, melyet félelmetesen fókuszált, hirtelen kitörésekkel és kísérteties pillanatokkal gazdagított Prestissimo második tétel követ. Szinte vallásos extázisával a lírai és érzelmes záró tétel hoz feloldozást, mely a látszólag ellentétes érzelmeket is képes egymással összeegyeztetni, megbékíteni. A tétel utolsó variációjában a korálszerű harmonizációból a téma előbb örvénylő tengerré alakul, majd elcsendesülve visszatér, hogy eredeti egyszerűségében vehessünk búcsút tőle. A hangversenyt záró Asz-dúr szonáta az E-dúrnál valamivel érdesebb, nyersebb formában mutatja meg az érzelmeket: a részvét és a kétségbeesés hangja ugyanúgy ott rejlik benne, mint a megnyugvásé vagy a győzelemé. „Con amabilità”, azaz „szeretetre méltóan” – így szól Beethoven előadói utasítása az első tétel elején, mely békésen, természetesen éneklő témákkal indítja a művet. A szélsőséges dinamikákkal, gyakran hirtelen effektekkel is játszó Scherzóban két népszerű dal témája is megbújik. A harmadik tétel recitativókra emlékeztető gesztussal kezdődik, melyet lassabb arioso és gyorsabb fúgaszakaszok váltakozása követ. Szenvedés, várakozás és küzdés vezet el az életbe való visszatérésig, a szonáta győzelmi záróhangjáig.