Koncertek

Krisztus az Olajfák hegyén | Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus<br>Christ on the Mount of Olives | Purcell Choir & Orfeo Orchestra” />
                                    </div>
                <h2 class=Krisztus az Olajfák hegyén | Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus
Christ on the Mount of Olives | Purcell Choir & Orfeo Orchestra

2019. május 1.

19:30




Krisztus az Olajfák hegyén

Jegyek

Christ on the Mount of Olives

Tickets





Csereklyei Andrea – szoprán
Komáromi Márton – tenor
Najbauer Lóránt – bariton


Andrea Csereklyei – soprano
Márton Komáromi – tenor
Lóránt Najbauer – baritone






„Aki boldogtalan, vigasztalódjék azzal, hogy bennem sorsának osztályosára talál, társára, aki minden természeti akadály ellenére mégis minden tőle telhetőt megtett, hogy az igazi művészek és igazi emberek sorába emelkedjék.” Beethoven személyes válságába engednek betekintést az idézett sorok, melyeket heiligenstadti végrendelet néven híressé vált levelében fogalmazott meg 1802 októberében. Ha egy zeneszerző élete és művei közti kölcsönhatásokat teljességükben nem is tudjuk feltárni, a párhuzamokra érdemes felfigyelnünk. Ilyen párhuzam például, hogy az a magányos küzdelem és lelki gyötrődés, melyről a heiligenstadti testamentumban olvashatunk, Beethoven több művének is kiindulópontja. Ezek közé tartozik Krisztus az Olajfák hegyén című oratóriuma, mely egy rövid passiórészletet mutat be.

A mű premierjének 1803. április 8-án a Theater an der Wien adott otthont egy olyan nem mindennapi szerzői est keretében, melyen Beethoven 1. és 2. szimfóniája és c-moll zongoraversenye is elhangzott. Az oratórium témáját Beethoven maga választotta meg, a szövegkönyvért Franz Xaver Huber felelt, aki az evangélium szövegét szabadon parafrazeálta és bővítette áriákká vagy épp együttesekké. A szimfonikus zenekar, a kórus és a Jézust alakító tenor szólista mellett a darabban egy szoprán és egy basszus szólista is helyet kapott, akik egy szeráfot, illetve Pétert testesítik meg. Beethoven műve drámai eszközökkel önti zenébe a szenvedéstörténet kiemelt mozzanatait: Jézus a Gecsemáné kertben töltött éjszakáját, az angyallal való beszélgetését és elfogatását. Jézus emberi természete, félelmei és kétségei határozzák meg az oratórium hangvételét. Valódi érzelmi tetőpontja a műnek, mikor Jézus elfogadja sorsát és küldetését.

Beethoven zenéje tele van feszültséggel és őszinte erővel, teatralitását pedig jól szemlélteti, hogy az eredeti partitúrában még – az előadók színészi gesztusait előíró – színpadi utasítások is szerepeltek. Az oratórium tenor szólistája szinte operahősként eleveníti meg a kétségektől gyötört Jézust, akinek elfogatása valódi drámaként játszódik le a szemünk előtt. Az elfogatáskor a parancsot teljesítő katonák és a megrettent tanítványok külön kórusokként reagálnak egymásra. A Krisztus az Olajfák hegyén nagyszabású kórussal zárul, melyet már a bemutatót követően többen Haydn A teremtés oratóriumához hasonlítottak.

A Beethoven Budán Fesztiválon Beethoven egyetlen oratóriumát – Kolonits Klára, Komáromi Márton és Najbauer Lóránt közreműködésével – a Vashegyi György vezette Orfeo Zenekar és Purcell Kórus szólaltatja meg. A régizenei kompozíciók legkiválóbb hazai előadói között számontartott együttesek repertoárjának gerincét a Gesualdótól Mozartig terjedő periódus zenéje alkotja, de gyakran műsorukra tűznek későbbi kompozíciókat is. Koncertjeiken a közönség számos hazai „ősbemutatót” hallhatott már korabeli hangszeres elődásban. 1998 óta több világpremier-lemezfelvételt is készítettek – többek között Charpentier, Michael Haydn, Istvánffy, Kraus, Lickl, Manna és Tartini műveiből – a Hungaroton és más neves kiadók számára. Vashegyi György, az Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus a legnívósabb koncerttermek mellett a legjelentősebb hazai zenei események, köztük a Beethoven Budán Fesztivál visszatérő vendégei.

At the opening concert of the Beethoven in Buda Festival a single oratory will be presented, Beethoven’s composition entitled Christ on the Mount of Olives, by the Orfeo Orchestra and the Purcell Choir conducted by György Vashegyi. The debut of the piece was hosted by the Theater an der Wien on 8 April 1803, in the framework or a rare composer’s gala, where Beethoven’s Symphony No. 1 and No. 2 as well as Piano Concerto No. 3 in C minor were played. The theme of the oratory was selected by Beethoven himself, the script was written by Franz Xaver Huber, who freely paraphrased the text of the Gospel and expanded it with arias and choirs. The piece musicalizes the significant moments of the passion story with dramatic tools: the night Jesus spent in the Garden of Gethsemane, his conversation with an angel and his capture. Beethoven’s music is full of tension and honest strength, while its theatrics well display that in the original musical score even included stage instructions describing the acting gestures of the players.

Helyszín

Krisztinavárosi plébániatemplom, Mészáros utca 1.
Budapest, 1013