Koncertek
Passage/Romance | A Győri Balett és a Nemzeti Táncszínház közös produkciója
Passage/Romance | Joint production of the Ballet Company of Győr and the National Dance Theatre
Passage/Romance | Joint production of the Ballet Company of Győr and the National Dance Theatre
2019. május 5.
19:30
Beethoven: Passage – a Győri Balett és a Nemzeti Táncszínház közös produkciója Beethoven VII. szimfóniájára
– szünet –
Romance – Kodály Zoltán műveire
Koreográfus: Velekei László
Jegyek
– szünet –
Romance – Kodály Zoltán műveire
Koreográfus: Velekei László
Jegyek
Beethoven: Passage – Joint production of the Ballet Company of Győr and the National Dance Theatre to Beethoven’s Symphony No. 7
– Intermission –
Romance – To the compositions of Zoltán Kodály
Choreographer: László Velekei
Tickets
– Intermission –
Romance – To the compositions of Zoltán Kodály
Choreographer: László Velekei
Tickets
„Különös napra virradunk, megkezdődik az az időszak, amikor a hétköznapoktól eltérően mindenki a »nem én vagyok« eszmét elsajátítva szélsőségesen viselkedhet az ünnep intézményesített zűrzavarában. Csak egy lány nem akar részt venni ebben… Azonban míg az ünnep tart, senkinek nem lehet más élete, csak az ünnep törvényei szerint lehet élni… Ha akarja, ha nem.” Az idézett sorok a Győri Balett új egyfelvonásos darabjába vezetnek be minket, mely az átkelést, átmenetet, folyamatot jelölő Passage címet kapta. A táncszakma új otthona, a Nemzeti Táncszínház átadására készült produkció Beethoven 7. szimfóniáját dolgozza fel, az ünnep egyénre és közösségre való hatását járva körül. A Passage főszereplője egy lány, aki élete különböző fázisait, átmeneteit éli meg egy különleges esemény alkalmával.
„A tánc apoteózisa” – nem más, mint Wagner jellemezte így Beethoven 7. szimfóniáját, utalva az egész művet meghatározó életteli ritmusokra. Nem véletlenül emlegetik azóta is Beethoven táncszimfóniájaként a Hetediket, melyet a szerző a premiert követően állítólag az addigi egyik legjobb művének nevezett. A darabot 1813. december 8-án, Bécsben mutatták be egy jótékonysági koncerten, melyet a hanaui csatában megsebesült katonák számára rendeztek. A 7. szimfóniát tételeinek határozott, egyedi ritmikája és összetéveszthetetlen táncos szakaszai különösen alkalmassá teszik a balett-feldolgozásra.
Beethovenre ritkán gondolunk balett-zeneszerzőként, erőteljes, méltóságteljes és érzelmekben gazdag zenéje azonban sok koreográfust megihletett. Bár életében mindössze egyetlen balettet komponált – a Prométheusz teremtményei című darabban a kor egyik legújítóbb koreográfusával, Salvatore Viganòval dolgozott együtt –, ma világszerte a legjelentősebb társulatok táncolnak a zenéjére. A Hamburg Ballett, az English National Ballet vagy a New York City Ballet éppúgy nagysikerű Beethoven-műsorok előadói, mint a Béjart Ballet Lausanne és a Tokyo Ballet, akik a kortárs balett kiemelkedő újítójaként ismert Maurice Béjart legendás 9. szimfónia koreográfiáját vitték színpadra. Ebbe a sorba csatlakoznak a Győri Balett művészei, akik a 7. szimfónia zene- és tánc-univerzumába vezetnek be minket Velekei László koreográfiáján keresztül.
Az est második felében Romance címmel a Győri Balett Kodály Zoltán műveire készült darabját láthatjuk. A koreográfus Velekei László 2013-ban, a társulat Kodály című produkcióját megalkotva dolgozott először a szerző műveire, most ezt a munkáját újragondolva viszi színpadra új koreográfiáját, mely Kodály munkásságának sokszínűségével teremt párbeszédet. A Győri Balett oldalán a következő sorok engednek betekintést az előadásba: „Éles fehér fény hasít bele a térbe, megvilágít egy férfit. Csend van. Csapásolás hangjai szűrődnek be. Ritmusa gyorsul, egyre hevesebb. Ismét csend. A férfi összeesik. A háttérben emberek tűnnek fel, az asszonyok fekete fejkendőt kötnek, egy nő kiválik a tömegből…”
A magyar táncélet egyik legmeghatározóbb együtteseként ismert Győri Balett repertoárja felöleli a táncművészet szinte valamennyi ágát a klasszikus balettől a kortárs táncig, a táncszínháztól a gyermekprodukciókig. Megalapítása óta kevés szeglete van a világnak, ahol ne lépett volna fel: a New York-i Joyce Theatre, a londoni Queen Elizabeth Hall, a milanói Scala, valamint Bécs, Athén, Párizs, Amerika, Japán, Kína, India, Oroszország, Dánia és Izrael közönsége is tapsolt már neki. Több magyar nagyvárosban és hazai kulturális fesztiválon, köztük a Budapesti Tavaszi Fesztivál, a Zsidó Nyári Fesztivál, a Szegedi Szabadtéri Játékok, a Miskolci Operafesztivál, a Keszthelyi Táncpanoráma és a Pécsi Nemzetközi Tánctalálkozó programjain is sikerrel szerepelt. 2015-től művészeti vezetőként a Harangozó-díjas Velekei László irányítja az együttest.
„A tánc apoteózisa” – nem más, mint Wagner jellemezte így Beethoven 7. szimfóniáját, utalva az egész művet meghatározó életteli ritmusokra. Nem véletlenül emlegetik azóta is Beethoven táncszimfóniájaként a Hetediket, melyet a szerző a premiert követően állítólag az addigi egyik legjobb művének nevezett. A darabot 1813. december 8-án, Bécsben mutatták be egy jótékonysági koncerten, melyet a hanaui csatában megsebesült katonák számára rendeztek. A 7. szimfóniát tételeinek határozott, egyedi ritmikája és összetéveszthetetlen táncos szakaszai különösen alkalmassá teszik a balett-feldolgozásra.
Beethovenre ritkán gondolunk balett-zeneszerzőként, erőteljes, méltóságteljes és érzelmekben gazdag zenéje azonban sok koreográfust megihletett. Bár életében mindössze egyetlen balettet komponált – a Prométheusz teremtményei című darabban a kor egyik legújítóbb koreográfusával, Salvatore Viganòval dolgozott együtt –, ma világszerte a legjelentősebb társulatok táncolnak a zenéjére. A Hamburg Ballett, az English National Ballet vagy a New York City Ballet éppúgy nagysikerű Beethoven-műsorok előadói, mint a Béjart Ballet Lausanne és a Tokyo Ballet, akik a kortárs balett kiemelkedő újítójaként ismert Maurice Béjart legendás 9. szimfónia koreográfiáját vitték színpadra. Ebbe a sorba csatlakoznak a Győri Balett művészei, akik a 7. szimfónia zene- és tánc-univerzumába vezetnek be minket Velekei László koreográfiáján keresztül.
Az est második felében Romance címmel a Győri Balett Kodály Zoltán műveire készült darabját láthatjuk. A koreográfus Velekei László 2013-ban, a társulat Kodály című produkcióját megalkotva dolgozott először a szerző műveire, most ezt a munkáját újragondolva viszi színpadra új koreográfiáját, mely Kodály munkásságának sokszínűségével teremt párbeszédet. A Győri Balett oldalán a következő sorok engednek betekintést az előadásba: „Éles fehér fény hasít bele a térbe, megvilágít egy férfit. Csend van. Csapásolás hangjai szűrődnek be. Ritmusa gyorsul, egyre hevesebb. Ismét csend. A férfi összeesik. A háttérben emberek tűnnek fel, az asszonyok fekete fejkendőt kötnek, egy nő kiválik a tömegből…”
A magyar táncélet egyik legmeghatározóbb együtteseként ismert Győri Balett repertoárja felöleli a táncművészet szinte valamennyi ágát a klasszikus balettől a kortárs táncig, a táncszínháztól a gyermekprodukciókig. Megalapítása óta kevés szeglete van a világnak, ahol ne lépett volna fel: a New York-i Joyce Theatre, a londoni Queen Elizabeth Hall, a milanói Scala, valamint Bécs, Athén, Párizs, Amerika, Japán, Kína, India, Oroszország, Dánia és Izrael közönsége is tapsolt már neki. Több magyar nagyvárosban és hazai kulturális fesztiválon, köztük a Budapesti Tavaszi Fesztivál, a Zsidó Nyári Fesztivál, a Szegedi Szabadtéri Játékok, a Miskolci Operafesztivál, a Keszthelyi Táncpanoráma és a Pécsi Nemzetközi Tánctalálkozó programjain is sikerrel szerepelt. 2015-től művészeti vezetőként a Harangozó-díjas Velekei László irányítja az együttest.
We rarely think of Beethoven as a ballet-music composer, however his powerful, graceful and emotion rich music has inspired many choreographers. Although he composed only one ballet in his life, today the most significant companies dance to his music worldwide. During the Beethoven in Buda Festival, the artists of the Ballet Company of Győr join them, who introduce us to the music and dance universe of Symphony No. 7 through choreographer László Velekei.
„The apotheosis of dance” – none other than Wagner characterized Beethoven’s Symphony No. 7 in this way, referring to the lively rhythms that define the entire symphony. It’s not a coincidence that Symphony No. 7 has been called Beethoven dance symphony ever since, which the composer supposedly called one of his best works after its debut.
In the second part of the evening we can enjoy the piece of the Ballet Company of Győr, entitled Romance, performed to the compositions of Zoltán Kodály, which creates a musical dialogue with the diversity of Kodály’s life work.
„The apotheosis of dance” – none other than Wagner characterized Beethoven’s Symphony No. 7 in this way, referring to the lively rhythms that define the entire symphony. It’s not a coincidence that Symphony No. 7 has been called Beethoven dance symphony ever since, which the composer supposedly called one of his best works after its debut.
In the second part of the evening we can enjoy the piece of the Ballet Company of Győr, entitled Romance, performed to the compositions of Zoltán Kodály, which creates a musical dialogue with the diversity of Kodály’s life work.
Helyszín
Várkert Bazár, Ybl Miklós tér 2-6.Budapest, 1013