Fiatal tehetségek koncertje a Városházán
A Beethoven Budán Fesztiválon idén is bemutatkozási lehetőséget kapnak ifjú tehetségek. Május 4-én, délután 4 órakor a Városháza aulájában Persányi Zsófia (zongora) és Gaál Eszter (hegedű) szólaltatják meg Beethoven Asz-dúr szonátáját (op. 26.) és az F-dúr „Tavaszi szonátát” (op. 24.). A koncertre a belépés ingyenes. Az előadásról Persányi Zsófiát kérdeztük.
Mikor és hogyan került kapcsolatba a zenével és kik a mesterei?
— Hétévesen először fagottozni kezdtem, zongorázni csak később, tizenegy évesen Zempléniné Szabó Andreánál. Sokat köszönhetek Záborszky Kálmánnak és Mácsai Jánosnak, akik kezdettől fogva segítették a zenei fejlődésem. Középfokú tanulmányaimat a Szent István Király Zeneművészeti Szakgimnáziumban végeztem zongora szakon Monostori Gáborral, zeneszerzést pedig Szalai Andrástól tanultam. Az ő zeneszeretetük és elhivatottságuk nagy hatással volt rám, és a zenéhez való hozzáállásomra. Jelenleg a Zeneakadémián a zongoratanárom Nagy Péter, kamarazenét Csalog Gábortól, barokk kamarazenét pedig Vashegyi Györgytől tanulok.
Milyen gyakran van módja közönség előtt játszani?
— Általában egy félévben három-négy koncerten lépek fel, ezek kamarazenei vagy szóló koncertek. Mindig nagy öröm, ha közönség előtt szerepelhetek, hiszen az éppen tanult zeneművek egészen más arcot mutatnak koncerten, mint a gyakorlás során. Különösen örülök annak, hogy Gaál Eszterrel bemutatkozhatunk egy ilyen rangos fesztivál keretében, mint a Beethoven Budán.
Kérem, mutassa be a kamarakoncert másik résztvevőjét!
— Gaál Eszter a Zeneakadémia elsőéves hallgatója, Kertész István növendéke. Korábbi tanulmányait a Rendkívüli Tehetségek Képzőjében végezte. Több nemzetközi és hazai verseny díjazottja.
A koncertjükön felcsendül a „Tavaszi” szonáta is, amely Beethoven egyik örökzöld műve. Ez a tény megkönnyíti vagy megnehezíti a művész felkészülését és játékát?
— Számomra a legfontosabb a darabbal való személyes kapcsolat kialakítása, és hogy minél többet megtudjak az alkotói folyamatról, a zeneszerző által használt elemek és zenei eszközök, gesztusok eredetéről. Ezek az információk legautentikusabban az elérhető vázlatokból és a hasonló időben keletkezett darabokból szerezhetők be.
Bár a munkafolyamat első lépcsője nálam a kottából való kiindulás, fontos eleme a felkeszülés későbbi fázisainak, hogy mások elképzelését is megvizsgálom az adott műről. Annak köszönhetően, hogy valóban egy örökzöld műről van szó, számos felvétel, írás és kottakiadás érhető el, és ez segíti a felkészülést.
Fiatal művészként mennyire áll közel önhöz Beethoven személyisége és zenéje?
— Kedvelem, hogy Beethoven zenéje nélkülöz mindenfajta műviséget. Különösen a dalok, zongoraszonáták és a késői vonósnégyesek állnak közel hozzám.