Gálakoncert és díjátadó

Május 2-án, az MTA Zenetudományi Intézetében került sor az idei Beethoven zeneszerzőverseny eredményhirdetésére és a nyertes művek ősbemutatójára. A versenyre olyan új pályaműveket vártak, amelyeket Beethoven hegedűre és zongorára írt Nr. 5-ös op. 24-es F-dúr „Tavaszi” szonátája ihletett. A beérkezett pályaműveket öttagú szakmai zsűri bírálta el: Maros Miklós, zeneszerző, a zsűri elnöke; Fekete Gyula, zeneszerző, egyetemi tanár; Kovács Sándor, zenetörténész, zenekritikus; Tornyai Péter, zeneszerző, kamarazenész és Mácsai János, zenekritikus.

A gálakoncerten elsőként meg  a  Tavaszi szonáta eredeti változata csendült fel Balog József Liszt-díjas zongoraművész és Rácz József hegedűművész előadásában. Az est második részében Maros Miklós, a zsűri elnöke röviden értékelte a nyertes műveket és hangsúlyozta, hogy „a versenyek rossz tulajdonsága, hogy a pályázatokat akkor is össze kell hasonlítani egymással, ha ez lehetetlen”. Elmondta, hogy a zsűri egyhangúan döntött a magas színvonalú, legjobb zeneművekről, de nehezen tudták meghatározni a sorrendet. Javasolták egy különdíj odaítélését is.

A zsűri elnöke végül kihirdette a sorrendet: A tavasz születése című darabjával első helyezést ért el Lázár Dániel, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zeneszerzés mesterszakának hallgatója. Darabjában a beethoveni motívumok különböző karakterek formájában, hol elemeikre bontva, hol lassítva, hol pedig felgyorsítva jelennek meg, olyan önálló művet alkotva, mely az inspirációt jelentő Beethoven-zene nélkül is értelmezhető és érvényes.

Második díjat érdemelt a gitárművészként és színházi zeneszerzőként is ismert dán komponista, Per Dybro Sørensen darabja. A Conversation in spring, azaz Tavaszi beszélgetés című kompozíció a Beethoven-szonáta utolsó tételének kezdetére épül. Ahogy a tavasz megérkezik és egyre erősebb lesz, úgy bontakozik ki a zene, mely a tavasz természetéről indít párbeszédet. Párbeszédet a hegedű és a zongora között éppúgy, mint múlt és jelen, Beethoven és a kortárs szerző között. (Maros Miklós a díj átadásakor dán nyelven gratulált a szerzőnek.) A harmadik díjat Oláh Patrik Gergőnek, a tavalyi Budavári Beethoven Zeneszerzőverseny győztesének, a Liszt Ferenc Zeneművészeti egyetem zeneszerzés szakos hallgatójának ítélték, aki Cigány extázis című darabjával azt a hangulatot kelti életre, amellyel budapesti látogatása során Beethoven is találkozhatott a cigány zenét játszó éttermi muzsikusokat hallgatva. A címben szereplő extázis szó – azaz teljes elragadtatás – a kompozíció hangulatára utal.

A zsűri különdíját Otto Wanke nyerte el, aki  Ausztriából pályázott Invocare című kompozíciójával. Műve egy olyan alapötletre épül, mely változatos ritmikai és hangközmintázatokkal játszva a Beethoven-szonáta különböző töredékeit fogja közre.

A 6000 euró összdíjazású verseny díjait az önkormányzat nevében dr. Nagy Gábor Tamás, Budavár polgármestere nyújtotta át a győzteseknek. (Otto Wanke a díjat egy későbbi időpontban veszi át.) Az eredményhirdetést követően, Balog József és Rácz József játékában felcsendült a három nyertes alkotás.