Ősbemutató szimfonikus zenekarra és jazz trióra
Ősbemutató szimfonikus zenekarra és jazz trióra
Május 4-én Oláh Kálmán nemzetközi hírű, világjáró jazz-zongorista, zeneszerző érkezik a Beethoven Fesztiválra. A MOM Kulturális Központban megrendezendő Symphonic & jazz című esten Beethoven II. szimfóniája hangzik el a Budafoki Dohnányi Zenekar előadásában, Hollerung Gábor vezényletével, a második részben pedig Oláh Kálmán és triója csatlakozik a szimfonikus zenekarhoz, hogy két komolyzene ihlette kortárs jazz-művet mutassanak be.
-A Budavári Beethoven Fesztivál keretében kerül sor a Beethoven Fantasy ősbemutatójára. Ez egyben azt is jelenti, hogy a szervezők felkérésére írta ezt a zeneművet?
– Igen, személyesen Nagy Gábor Tamás polgármester úr kért fel a darab megírására. Teljesen rám bízta a darab jellegét, formáját, az volt a felkérés lényege, hogy Beethoven témákra épüljön a mű, valamint teljes szimfonikus zenekarra és valamilyen jazz formációra készüljön.
– Beethoven zeneműveinek hallgatása vagy inkább e zenedarabok improvizációra ihlető személyes felidézése segítette a szerzemény megszületését?
– Sokat gondolkodtam, hogy mely darabok témáit használjam fel, illetve dolgozzam át. Az is szempont volt számomra, hogy a közönség felismerje majd a témákat, még ha más ’köntösben’ jelennek is meg, ugyanakkor arra is figyeltem, hogy ne csak a legnépszerűbb dallamok hangozzanak el. Végül úgy döntöttem, hogy a háromtételes fantáziát, három különböző Beethoven zenemű témájára építem: az I. tételnek a 27-es e-moll kései zongoraszonáta, a II. tételnek a híres Patetikus szonáta lassú tétele, a III. tételnek pedig a 7. szimfónia szintén híres második tétele az alapja. Ezek a melódiák természetesen az eredetitől eltérő hangszerelésben, illetve átharmonizálva szólalnak meg, és a tételeket összeköti az adott témákból kiinduló saját, megírt zeném, vagy improvizációm. Tulajdonképpen ez az a szál, ami összekapcsolja a Beethoven különböző korszakaiból származó dallamot. A darab írásakor egyfajta motivikus összefüggésrendszerre koncentráltam, és általában amikor improvizálok – bármilyen stílusról is legyen szó – ebben gondolkodom. Beethoven zenéjének egyik legfontosabb része a különböző motívumok és témák közötti szoros összefüggés és kapcsolódás, valamint az egyszerű, apró elemekből kezdődő, organikus építkezés, ezért ezekre kiemelten figyeltem komponáláskor.
-A koncerten elhangzik egy korábbi műve, a Passacaglia for Orchestra & Jazz Trio című szimfonikus alkotás is. Ebben a darabban a jazztrió másik két tagja, Balázs Elemér dobos és Barcza Horváth József bőgős szólót is játszanak. Az önálló szólamok mennyire adnak lehetőséget az improvizációra?
-A passacaglia egy eredetileg barokk zenében alkalmazott variációs forma, de mai, modern szerzők is gyakran használják. Nekem remek lehetőséget adott a jazz-variációk és a megkomponált variációk egymást követő alkalmazásra, mivel mindezek a passacaglia harmóniasorát alkotó pillérhangokra épülnek. A hagyományos passacagliákban ezek a pillérhangok általában a basszus szólamban maradnak, és kifejezetten a harmóniasort alkotják, ami az egész darabot, vagy tételt végigkíséri. Én azonban úgy írtam meg ezt a néhány hangot, hogy ne csak harmóniasor lehessen belőlük, hanem a felső szólamokban is meg tudjanak jelenni, és témaként is lehessen alkalmazni.
– Bach-tól Liszten át Bartókig számos zeneszerző művét feldolgozta már. A komolyzenei alkotók közül kik a kedvencei?
– Minden korszakból vannak kedvenceim. Nem lehet mérlegre tenni Beethovent és mondjuk Sztravinszkijt, mert a maga korában mindkettő zseni volt. Mint minden szerzőnek és előadóművésznek, Bach és Beethoven nekem is nagy kedvenceim. De szeretem Wagnert és Richard Strausst is. A XX. századi zenéből pedig azt hiszem Sztravinszkij a kedvencem, három különböző korszakából leginkább az úgynevezett neoklasszikus stílusú műveit szeretem – legalábbis mostanában. Ugyanis ahogy változik egy zenész, úgy változik az ízlése is. Márpedig a változás nagyon fontos egy kreatív művész életében, különösen egy jazz-zenész esetében.
– Nemzetközi hírű előadóként járja a világot. Árulja el, hogy mikor jut ideje a zeneszerzésre?
– Útközben…