Régizenei stílusban szólal meg három szonáta a Városházán | „Beethoven a művein keresztül él tovább”
Régizenei stílusban szólal meg három szonáta a Városházán
„Beethoven a művein keresztül él tovább”
Május 5-én 18.00 órakor Beethoven hangszerei címmel a klasszika mesterének három szonátája és Brahms egyik triója csendül fel a Városháza aulájában. A műsorban a fortepiano, a hegedű és a kürt kap szerepet – akárcsak az 1800. május 7-i koncerten. A hangszereket három neves hazai művész, Fülei Balázs (fortepiano), Lesták-Bedő Eszter (hegedű) és Szőke Zoltán (kürt) szólaltatja meg.
Fülei Balázs – aki a hangverseny mind a négy műsorszámában közreműködik – tizenkét évesen adta első szólóestjét, majd zeneakadémistaként a nemzetközi zenei életbe is bekapcsolódott. 2005-ben a tarantói Arcangelo Speranza Nemzetközi Zongoraverseny győztese volt, és további díjakat hozott el Milánóból, Cagliariból, Moszkvából. A The International Holland Music Sessions két ízben is a New Masters On Tour koncertkörút szólistájává választotta. 2010-ben Junior Prima díjjal, 2011-ben Artisjus díjjal, 2012-ben a Solti Foundation díjával tüntették ki. 2015-ben a Charlotte White’s Salon de Virtuosi Diamond Career Grand kitüntetettje lett New Yorkban, 2017-ben pedig átvehette a Liszt-díjat.
-Technikai tudás és hangzás szempontjából mekkora különbséget jelent zongorán, illetve fortepianón játszani?
– Billentés tekintetében teljesen más játékmódot kíván a két hangszer. A modern zongorán a tágabb dinamikai skála következtében a zongorista súlyt helyezhet a karjával egy-egy nagyobb akkordba. A fortepianónál ez teljesen lehetetlen! Az ujjak játéka, sebessége, artikulációja adja egyedül a játékminőséget.
– Koncertművészként milyen gyakran nyílik lehetősége a korhű hangszeren való játékra?
– Nagyon ritkán, mert nem specialitásom a régizene-játék. Ezeket a különleges alkalmakat szinte tanulmányként fogom fel, hiszen nincsen benne számomra az a bizonyos tízezer óra tapasztalat.
– A koncerten Lesták-Bedő Eszter és Szőke Zoltán is egy-egy korabeli hegedű, illetve kürt kópiáján játszik majd?
– Ha nem is kópiákon, mindenképpen olyan beállítású és játéklehetőségű hangszereken, amelyek abban az időben álltak rendelkezésre.
– Kérem, néhány mondattal mutassa be muzsikustársait, az alkalmi trió másik két tagját!
– Lesták-Bedő Eszter és Szőke Zoltán a Budapesti Fesztiválzenekar művészei, egészen kivételes egyéniségű zenészek. Eszter sokoldalúsága lenyűgöző számomra, Zoltán pedig, azt gondolom, a hangszer mágusa.
– Mennyire áll közel Önhöz Beethoven személyisége, muzsikája, illetve ezen belül a szonátái?
– Szerintem, ha statisztikát készítenék, azt mutatná, hogy Beethovent játszottam eddig a legtöbb alkalommal koncerten; szinte minden koncertműsoromban szerepel műve. Beethoven az a zeneszerző számomra, akit sohasem alkalmi fellángolásból játszom, hanem állandóan foglalkoztat. Ezúttal az A-dúr hegedű-zongora szonáta (Op. 30/1.), az F-dúr szonáta kürtre és zongorára (Op. 17) és az Ász-dúr zongoraszonáta (Op. 110) csendül fel.
– A Beethoven-szonáták mellett Brahms Esz-dúr trió kürtre, hegedűre, zongorára (Op. 40) című műve is szerepel a hangverseny műsorán. Hogyan kapcsolódik ez a mű a többihez?
– A művek között – eltekintve attól, hogy egy-egy Beethoven és Brahms műben is szerepel kürt – nincsen zenei kapcsolódás. Beethoven és Brahms ugyanakkor nagyon jól illeszkedik egymáshoz.
– 1800. május 7-én Beethoven a Budai Várban adott hangversenyt, a Beethoven Budán Fesztivál minden évben erre az eseményre emlékezik. Ön játszott már olyan helyszínen, ahol a Mester is koncertezett? A művész számára ez mennyire teremt különleges hangulatot?
– Érintettem már Beethoven zongoráját, játszottam Bonnban, és egyéb helyszíneken, ahol valószínűleg Beethoven is szerepelhetett – ha nem is azokon a színpadokon, amelyeken ma játszunk. Az ember természetesen elérzékenyül és meghatódik, amikor egy ilyen felfoghatatlan géniusz képzeletbeli lábnyomán járkál. De nem szabad itt elakadni. Beethoven a művein keresztül él tovább, úgy, hogy eljátsszuk azokat. Ez többet mond minden ereklyénél és minden lábnyomnál.
Beethoven hangszerei
Május 5., szombat 18.00 óra, Városháza (Kapisztrán tér 1.)
Műsor:
Beethoven: A-dúr hegedű-zongora szonáta, Op. 30 No. 1
Beethoven: F-dúr szonáta kürtre és zongorára, Op. 17
– szünet –
Beethoven: Asz-dúr zongoraszonáta, Op. 110
Brahms: Esz-dúr kürttrió, Op. 40