Sárik Péter: Pályafutásunk egyik legsikeresebb projektje az X Beethoven

Sárik Péter: Pályafutásunk egyik legsikeresebb projektje az X Beethoven

A Sárik Péter Trió újra visszatér a Beethoven Budán Fesztiválra. Három évvel ezelőtt Sárik Péter (zongora), Fonay Tibor (bőgő) és Gálfi Attila (dob) a Várkert Bazárban mutatkozott be a Mester műveinek jazz-feldolgozásaiból álló műsorával. Tavaly elkészült a vonósokkal kibővített változat is, amelyet Budapesten most először mutatnak be a BTA Szimfonikusok Vonószenekarának közreműködésével, Almási Kornél vezényletével. A koncertről Sárik Péter mesél.

– Bátran kijelenthetem, hogy pályafutásunk egyik legsikeresebb projektje az X Beethoven. Minden lehetséges helyszínen előadtuk már az elmúlt három évben: Magyarországon, Kelet- és Nyugat-Európa számtalan városában, a Zeneakadémián, komoly hangversenytermekben, tradicionális jazzklubokban, szabadtéri színpadokon, fesztiválokon. Mindenhol hatalmas lelkesedéssel fogadták, és óriási sikerrel zárultak a koncertjeink.A közönség rendkívül hálás azért, hogy kiszakítottuk a klasszikus zenét a megszokott, hivatalos, kicsit merev közegéből, szeretik, hogy improvizálunk és bevonjuk őket a műsorba. Immár hagyomány, hogy minden előadáson közösen elénekeljük az Örömódát, de nemcsak úgy egyszerűen az eredetit, hanem a jazz-feldolgozást. Ilyenkor egy többszáz tagú zenekarrá válunk, és mindenki megtapasztalhatja, hogy milyen egy jazz-produkcióban részt venni.

– Hogyan merült fel az ötlet, hogy a trió mellé vonószenekart is bevonjanak?

– Jazz-zenészeknek viszonylag ritkán adatik meg, hogy vonószenekarral, vagy szimfonikus zenekarral játszanak. Nekem az elmúlt években, leginkább a saját szerzeményeim által, sokszor volt szerencsém ebben a semmi máshoz nem hasonlítható élményben részesülnöm, és ezeknek a koncerteknek, stúdiófelvételeknek hatására határoztam el, hogy továbbgondolom a Beethoven műsorunkat. A koncepció az volt, hogy a zongoraszonáták kaptak vonószenekari kíséretet, amire tudtommal eddig nem sok példa volt. Elmondhatatlan, hogy  mennyit ad hozzá ez a felfogás az olyan,  már egy szál zongorán is döbbenetes erejű kompozíciókhoz, mint például a Holdfény szonáta.

– A zenekari hangszerelést is ön készítette?

– Igen, én hangszereltem, de Almási Kornél, a koncerten közreműködő Baptista Teológia Akadémia Szimfonikus Zenekarának karmestere, vezetője öntötte végső formába.
Úgy gondolom, hogy ha klasszikus zenéhez nyúlunk, azt csak a lehető legnagyobb tisztelettel, alázattal és szakértelemmel szabad tennünk, erre pedig Kornél és a zenekara garancia.

–  Előfordul, hogy más produkciókban is közösen játszanak az Almási Kornél vezette zenekarral?

– Nem, ez az első alkalom, hogy együtt játszunk. Elárulom azonban, hogy Kornél volt a legelső Sárik Péter Trió basszusgitárosa, még a ’90-es évek végén. Innen az ismeretség, a barátság és a bizalom. Nagyon fontosnak tartom, hogy azon az alapvetésen túl, hogy egy ilyen projektben minden egyes szereplő szakmailag tökéletesen képzett és felkészült, legyen valami plusz érzelmi szál, ami túlmutat a hűvös profizmuson. Mélyen hiszek abban, hogy, ha a muzsikusok magukénak érzik azt a produkciót, amiben játszanak, a szívüket és a lelküket teszik bele, azt a közönség is megérzi, és a koncert egy sokkal magasabb dimenzióba kerül.
Ezt a hozzáállást már az első próbán megéreztem, így még a szokottnál is jobban várom a május 3-át, ahol a budapesti közönség előtt is bemutatkozhatunk.

– Kinek ajánlja a koncertjüket?

– Mindeninek! A nyitott szívű és lelkű klasszikuszene-rajongóknak, Beethoven kedvelőinek, a jazz-zene híveinek, a koncerttermekkel épp csak ismerkedő fiataloknak és a sokat látott-hallott idősebbeknek egyaránt. Azoknak is, akik már hallották a Beethoven műsorunkat, hisz ez most teljesen más lesz, a lemezen és az eddigi koncerteken  hallható művek más, magasabb dimenzióba emelkedtek, bátran mondhatom, hogy az előadás több részén a libabőr garantált!