• ZENESZERZŐVERSENY

    Ismét zeneszerzőversenyt hirdetett a Beethoven Budán Fesztivál, melyre ezúttal Beethoven „Tavaszi” szonátájának egy felismerhető motívumára épülő kompozíciókkal pályázhattak a vállalkozó szelleműek. A 6000 euró összdíjazású versenyre olyan korábban nem előadott, önálló zeneműveket vártak, melyek 7–12 perc hosszúságúak és megszólaltathatók a kiírásban meghatározott hegedű-zongora apparátuson. A pályaműveket a Budavári Önkormányzat által felkért, a magyar zenei élet különböző szegmenseinek legkiválóbb képviselőiből összeállt zsűri bírálta el: Maros Miklós, zeneszerző, a zsűri elnöke; Fekete Gyula, zeneszerző, egyetemi tanár; Kovács Sándor, zenetörténész, zenekritikus; Mácsai János, zenetörténész, zenekritikus és Tornyai Péter, zeneszerző, kamarazenész.

    A szakmai zsűri 25 pályázatból hozta meg döntését. A tavasz születése című darabjával első helyezést ért el Lázár Dániel, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zeneszerzés mesterszakának hallgatója. Darabjában a beethoveni motívumok különböző karakterek formájában, hol elemeikre bontva, hol lassítva, hol pedig felgyorsítva jelennek meg, olyan önálló művet alkotva, mely az inspirációt jelentő Beethoven-zene nélkül is értelmezhető és érvényes.

    Második díjat érdemelt a gitárművészként és színházi zeneszerzőként is ismert dán komponista, Per Dybro Sørensen darabja. A Conversation in spring, azaz Tavaszi beszélgetés című kompozíció a Beethoven-szonáta utolsó tételének kezdetére épül. Ahogy a tavasz megérkezik és egyre erősebb lesz, úgy bontakozik ki a zene, mely a tavasz természetéről indít párbeszédet. Párbeszédet a hegedű és a zongora között éppúgy, mint múlt és jelen, Beethoven és a kortárs szerző között.

    A harmadik díjat nyert Oláh Patrik Gergő a tavalyi Budavári Beethoven Zeneszerzőverseny győztese, a Liszt Ferenc Zeneművészeti egyetem zeneszerzés szakos hallgatója. Cigány-extázis című darabjával azt a hangulatot kelti életre, mellyel budapesti látogatása során Beethoven is találkozhatott a cigány zenét játszó éttermi muzsikusokat hallgatva. A címben szereplő extázis szó – azaz teljes elragadtatás – a kompozíció hangulatára utal.

    Invocare című kompozíciójával a zsűri különdíját kapta az Ausztriából pályázó Otto Wanke, aki a klasszikus mellett jazz és elektroakusztikus zeneszerzői tanulmányokat is folytatott. Műve egy olyan alapötletre épül, mely változatos ritmikai és hangközmintázatokkal játszva a Beethoven-szonáta különböző töredékeit fogja közre.

    A verseny díjátadó gálakoncertjén a igazi premiereknek lehetünk tanúi: Beethoven „Tavaszi” szonátája mellett az első három helyezett alkotását Balog József zongoraművész és Rácz József hegedűművész mutatja be a közönségnek.

    ZENESZERZŐVERSENY
  • COMPOSERS CONTEST

    The Beethoven in Buda Festival announced a Composers’ Competition again, where this time imaginative composers could compete with any composition built on a recognizable motif from Beethoven’s „Spring” Sonata. The Composers’ Competition with a 6,000 EUR total prize pot was expecting never before performed individual music compositions that are 7-12 minutes long, and can be played on the piano-violin apparatus specified in the contest announcement. The entry compositions were evaluated by a jury invited by the Municipality of the Buda Castle District, selected from the most excellent representatives of various segments of Hungarian musical life: composer and the chairman of the jury Mr. Miklós Maros, along with Mr. Gyula Fekete, composer and university professor; Mr. Sándor Kovács, music historian and music critic; Mr. János Mácsai, music historian and music critic, as well as Mr. Péter Tornyai, composer and chamber musician.

    The professional jury selected from 25 entries to make its decision. Dániel Lázár, a student of the Liszt Ferenc Academy of Music studying in the Composition Master’s program, won the first prize, with his composition entitled the Birth of Spring. In his piece Beethoven’s motifs appear in the form of various characters, sometimes split into its elements, sometimes slowed down, sometimes speeded up, composing such an individual work that is interpretable and valid even independently of Beethoven’s music which inspired it.

    The second prize was received by a piece of Per Dybro Sørensen, a Danish composer, who is also known as a guitar artist and a theatre composer. His composition entitled Conversation in spring is built on the beginning of the last movement of the Beethoven sonata. The music evolves as the spring arrives, then becomes increasingly dynamic and it starts a dialog about the nature of spring. A dialog between the violin and the piano as well as between the past and the present, and between Beethoven and the contemporary composer.

    The winner of last year’s Buda Castle Beethoven Composers’ Competition, Patrik Gergő Oláh, a student of the Liszt Ferenc Academy of Music Composition Department, finished in the third place. With his piece entitled Gypsy Ecstasy he reanimates the atmosphere that Beethoven may have also experienced during his visit to Budapest when listening to restaurant musicians playing gypsy music. The word Ecstasy in the title – meaning complete fascination – refers to the composition’s spirit.

    The jury’s special choice award was given to Otto Wanke, who entered the competition from Austria with his composition entitled Invocare, who beside classical music also studied jazz and electroacoustic music composition. His work is built on a basic idea that embraces various fragments of the Beethoven sonata playing with diverse rhythm and sound-interval patterns.

    At the Gala Concert of the Competition’s Award Ceremony we will witness a genuine premiere: in addition to Beethoven’s „Spring” sonata, József Balog pianist and József Rácz violinist will perform the first three prize winning pieces to the audience.

    COMPOSERS CONTEST