Koncertek

Nyitóhangverseny<br>Opening Concert” />
                                    </div>
                <h2 class=Nyitóhangverseny
Opening Concert

2018. május 1.

19:30





Purcell Kórus és Orfeo ZenekarVezényel: Vashegyi György.

Beethoven: C-dúr „kismartoni” mise, Op. 86


Purcell Choir and Orfeo OrchestraConducted by György Vashegyi

Beethoven: Mass in C Major, Op. 86








„De kedves Beethoven, mit művelt már megint?” Ezekkel a nem túl kedves szavakkal fogadta a megrendelő Beethoven C-dúr miséjét. Esterházy Miklós felesége névnapjára rendelte a művet, melyet 1807. szeptember 13-án mutattak be Kismartonban.
Esterházy Miklós mentségére szóljon, hogy Haydn miséit tekintette etalonnak, amelyekhez képest Beethoven megközelítése elsőre talán túl radikálisnak hathatott számára. Bár Beethoven zenéjének vokális ihletettségében, kifejezőerejében és tiszta szerkezetében számtalan olyan vonást fedezhetünk fel, amelyek már Haydntól sem voltak idegenek, Beethoven valóban újító volt ebben a műfajban is. Az öt hagyományos misetételt (Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Agnus Dei) olyan összetartozó egységekként komponálta meg, amelyek közt a tematikus-motivikai rokonságok elképesztő gazdagságú zenei kapcsolatrendszert teremtenek.
A C-dúr mise jelentőségét tekintve a zenetörténet a későbbiekben kétségkívül Beethoven pártjára állt Esterházy Miklóssal szemben. Mai hallgatóként is csak egyetérthetünk azzal, amit a szerző a művet megjelentető Breitkopf & Härtel kiadónak írt egy levélben: „Azt hiszem, úgy kezeltem benne a szöveget, ahogyan még kevesen”.
A C-dúr misét megszólaltató Orfeo Zenekar és Purcell Kórus a régizenei kompozíciók legkiválóbb autentikus előadói közé tartoznak Magyarországon. Az alapításuk óta eltelt közel 30 év alatt az együttesek Vashegyi György vezetésével nemcsak a hazai koncertéletnek váltak meghatározó részévé, hanem a nemzetközi porondon is az egyik legsikeresebb hazai szimfonikus zenekarként jegyzik őket. 1998 óta több világpremier-lemezfelvételt is készítettek – többek között Charpentier, Michael Haydn, Istvánffy, Kraus, Lickl, Manna és Tartini műveiből.

“But, my dear Beethoven, what is that you have done again?” This is how Prince Nicholas Esterházy reacted upon hearing Beethoven’s Mass in C major for the first time. The piece was commissioned by the Prince for the nameday of his wife and premiered on 13 September 1807 in Eisenstadt.
In fairness to Nikolaus Esterházy, his harsh words were probably prompted by his familiarity with masses composed by Haydn. Measured against them, Beethoven’s approach might have seemed too radical indeed. Although the vocal inspiration, expressivity and clear structure of Beethoven’s music contain several elements also present in Haydn’s compositions, it is true that Beethoven broke new ground in this genre as well. He composed the five traditional parts of the mass (Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus and Agnus Dei) to form a unified whole by creating a rich interconnectedness of musical themes and motifs.
Regarding the importance of the Mass in C major, posterity indubitably proved Beethoven right. Listening to the piece today, we cannot but agree with Beethoven’s own assessment written to the publisher, Breitkopf & Härtel: “I believe I have treated the text in a manner it had not been treated before.”
Beethoven’s Mass in C Major is performed by Orfeo Orchestra and Purcell Choir, one of the most excellent and authentic interpreters of Early Music in Hungary. Since the establishment of the two ensembles by György Vashegyi almost 30 years ago, they have not only made a significant impact on concert life in Hungary but also gained international fame as one of the most successful Hungarian symphonic orchestras. Since 1998 they have made a number of premiere recordings including music by Charpentier, Michael Haydn, Istvánffy, Kraus, Lickl, Manna and Tartini.

Helyszín

Krisztinavárosi Havas Boldogasszony Plébániatemplom, Mészáros utca 1.
Budapest, 1013